söndag, maj 20, 2007

Gordon Brown vill inte alls lämna Irak

Den blivande brittiska premiärminister Gordon Brown är redo att riskera det "speciella förhållandet" med USA genom att dra tillbaka Storbritanniens stöd till kriget mot Irak, uppger SVD , Pravda och DN. Tony Blair som avgår som premiärminister den 27:e juni var på besök hos Georg Bush så sent som i veckan och uttryckte då följande - Jag tvivlar inte på att Storbritannien håller fast vid sitt stöd till Irak.- Den politik jag följer är hela regeringens, så också när jag har lämnat regeringen är jag säker på att politiken fortsätter.

Bush, din lilla rackare......

Vad man dock inte kan läsa i Svenska media utan i The Sunday Telagraph är att nära källor till Gordon Brown uttrycker följande. "These fears are unfounded. Gordon is a committed Atlanticist who wants to strengthen and deepen our ties with America around our shared values, and who wants to persuade the rest of Europe to work in closer co-operation with America.'' Om nu SVD och andra tror sig ha ett scoop på gång så tvivlar jag. The Sunday Telagraph uppger i sin artikel att det är Bush som säger att Gordon Brown skulle vara redo att lämna Irak. Det visar mer att det är ett utspel från Bush administrationen för öka USA:s inflytande över Irak frågan och på så sätt uppvisa ett större åtagande. Detta för att vända de usla oppinions siffrorna som George Bush har samt att påverka Gordon Browns framtida politik.

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: