måndag, november 22, 2010

Att vinna rösterna om avgör

I dag kan vi läsa om ett Socialdemokratiskt drömmsecenario, enligt United Minds så har väljarflyten från partiet upphört, men fan trot skulle jag vilja tillägga. Mona sahlin har den gångna veckan tillskrivits lovord som legat i samma klass som medias kelgrisar ett och två de senste åren, Fredrik Reinfeldt och Anders Borg, och som i ett trollslag så har raset i oppinionen avtagit. Personligen tror jag, och hoppas på att det blir sämre innan det blir bättre.

Bra där, någon som vågar tala om elefanten mitt i rummet.

Det plåster som Socialdemokraterna behöver dra har suttit länge. Det har suttit länge och skall vi som parti lära oss något om omvärlden och något om det vi behöver förändra för att återigen attrahera de som avgöra valen så kräves det mer än bara en krusning på ytan. Något som Stig Malm mycket träffsäkert uttalar sig om när det gäller valet av ny partiledare. Alla älskar en vinnare och skall vi Socialdemokrater bli vinnare så behöver i fokusera på uppgiften. Enligt de senste underökningarna har vi ett stark stöd, sett till den kris som beskrivs så kan man låta sig tro att vi är uträknade från den politiska matchen för gott, men det är än så länge långt från verkligheten.

Just nu tittar jag mycket på Moderaternas historia för att om möjligt se mitt eget partis framtid. 2002 fick Moderaterna 15,2 procent i riksdagsvalet, det betyder att man på åtta år ökat sitt väljarstöd med mer än dubbelt så mycket, 15,4 procent. Jag tror inte att en sådan förvandling varit enkel, och att det varit smärtsamt vet jag, men sett till resultatet så tror jag att vi Socialdemokrater har något att lära av deras historia. Enligt dagens mätning skiljer det 1,9 procent mellan Moderaterna och Socialdemokraterna och 5,8 procent mellan blocken.

Det är den sista procent av väljarna som avgör valet och det är blockbytarna finns. För att attrahera dessa väljare så måste mycket arbete och resureser prioriteras, framför allt när det gäller politiken men frågan om ledarskapet får inte heller underskattas. Visst så kanske vi nu har en ynka mätning som visar att vi inte tappar väljare, men det är långt kvar till den dagen då vi börjar vinna väljare, vinna de väljare som avgör valet.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / SvD / Expressen / DN /

Nymedia på detta:
Tokmoderaten / Peter Andersson / Robert Noord / Rädda Sverige, nu! / Anybody´s place / Martin Moberg /
Krassman / In Your Face

4 kommentarer:

Mariannes DigArt sa...

Jag är lite tveksam om jag ska kommentera hos dej eller inte för respons från dej lyser med sin frånvaro!?

Krassman sa...

@Mdam
Måste ha missat något, vad skrev du?

Mariannes DigArt sa...

Jag har en blogg ...:)))))och har lämnat kommentarer hos dej lite överallt faktist

Krassman sa...

@MDAM
Jo men det vet jag ju, den har jag läst. Skall hålla lite bättre uppsikt över kommentarerna i framtiden.