lördag, juli 07, 2007

Ge Kustbevakningen större befogenheter

Hårdare tag mot sjöfylleriet, Sjöpolis och Kustbevakning skärper kontrollerna och regeringspartierna förhandlar nu om sänkt promillegräns på sjön. Vid fartkontroller har kustbevakningen samma befogenheter som polisen, däremot inte vid fylleri. Kustbevaknigen får i dagsläget inte ta utandningsprov och mäta promillehalt. De får bara polis göra.
Misstänkt sjöfylleri, bilden får man av Kustbevakningen

Denna lagstiftninga måste ses över. Det går bra för Falukorv och det märks på Svenssons inköp. De köper stora, snabba båtar utan båtvett på köpet. Samtidigt ökar antalet krogar i vår skärgård. Kustbevakningen har länge krävt att få utföra nykterhetsproven direkt. Både den och sjöpolisen vill också få samma möjlighet som vägpolisen att görA stickprovskontroller utan speciella misstankar om alkohol. Men då behövs en tydlig nedre promillegräns. Detta motsätter sig moderaterna som hävdar att det inte att jämföra bil- och båttrafik. Jag undarar om det ett argument eller är de bara rädda att stöta sig med sina uppdragsgivare i Stockholmsskärgård?

Krassman, In Your Face

9 kommentarer:

Barbaselo sa...

Jag har förvisso inte röstat på Moderaterna, men det är de facto skillnad på vägtrafik och sjötrafik.

Kör du en bil (nykter eller onykter) och möter någon annan bilist, så har ni drygt sex meters vägbana att samsas på.

Åker du däremot i en båt (nykter eller onykter) och möter en annan båt, så är det (jag kan inte siffrorna) EXTREMT mycket större chans att ni har fler meter både emellan er och till höger och vänster om er.


Innan någon hetsar upp sig, så betänk följande:

Varför har vi högre fartgräns på motorvägar än på småvägar i bostadsområden ?

Jag vet svaret !!

I bostadsområden har vi närmare till fotgängare och andra bilister.

Anonym sa...

Jaha då var de svenska förmyndar och förbudsfacisterna i gång igen. De som inte är nöjda förrän vi alla sitter intejpade i skumgummi, i kumlabunkern, med säkerhetsbälte där inget kan skada oss och där det inte finns utrymmme för något som avviker eller retar upp oss eller någon som gör något som du inte gör.

Livet är farligt, man kan dö !

Krassman sa...

Barbaselo: Det är klart det är skillnad på sjötrafik och vägtrafik. Jag tror inte den vanligaste olyckan på sjön att man krockar med en annan båt som du tar upp. Jag tror de vanligaste olyckorna är med fasta förmål, som är stillastående. Mer känt som land. Anonym: Kumlabunkern är redan full, med personer som dig själv.

Barbaselo sa...

Till Anonym!

Du fattar ju faktiskt NOLL!

Läs mitt tidigare inlägg igen!

Jag är EMOT en skärpning av sjöfyllerilagen.

Om det inte framgick tillräckligt tydligt, så pröva med ett besök hos närmaste optiker!

Krassman sa...

Barbaselo,Anonym : Inte bråka nu ni två. Ni är båda ute och cyklar, eller rättare sagt ute och fylle kör i skärgården.

Barbaselo sa...

Krassman!

Ta inte detta som kritik.

Jag känner att jag har en uppgift att utföra, och du, bland MÅNGA andra är mitt mål.

Besök gärna denna sida så ökar chansen för mer respekt.

Ta inte detta personligt. Jag jagar särskrivare så mycket jag har tid med.

Krassman sa...

Barbaselo: You got me, särskrivning. Thats me...in the nötskal.

Barbaselo sa...

Jag blir glad att upptäcka att det faktiskt fortfarande finns ödmjuka människor.


Krassman! Eloge! (Stavas det så?) ;-)

Ola Ljungberg sa...

Fantastiskt!
knappt 1 dör per år utav ca 2,5 miljoner som vistas på sjön.
nu vräker man ut skattepengar på ett icke-problem, för att få ned olyckstalen till vaddå?
minustal?
Fakta: flytvästar räddar minst 20liv mer per år än denna pilsnerlag, så det är bara bluff o båg att det skulle handla om sjösäkerhet.
Läs på, yttra dig sedan.