fredag, maj 22, 2009

Hönan, ägget eller Svenskt Näringsliv?

Klämdag idag, man jag jobbade som vanligt. I DN kan vi läsa att Svenskt Näringsliv menar att klämdagen är en vanlig arbetsdag medan SL har reducerad trafik. Klämdagen är helt enkelt en förvirrad dag någonstans mitt emellan vardag och helgdag skriver DN. Om det är Peter Isling på Svenskt Näringsliv som säger detta eller DN som tycker detta vet jag inte. Svenskt Näringsliv har i alla fall räknat ut att en klämdag kostar Sverige mellan 5-10 miljarder kronor i produktionsbortfall, så vad är problemet och vad är lösningen?

Tack igen till Daniel Mathisen för loggan, som fortfarande står sig

Waynes Coffe där jag gärna äter lunch på dagarna hade skylten i fönstret om lunchbuffé uppe som vanligt, men tror ni att dom hade någon lunch buffé? Icke, trots att det står mån-fre på skylten så fanns det ingen buffé framdukad, undrar om det kan bero på att de flesta är lediga denna dag. Så hur gör vi får att ta bort klämdagen då, det enda måste ju vara att ta bort helgdagen före. Undrar när Svenskt Näringsliv tar och ger ut en rapport om detta istället för att nöja sig med att konstatera att klämdagen är ett problem. Vet inte om jag är lite känslig idag men vad är detta för nyheter egentligen. Eller är det detta som kallas långsiktigt opinionsbildande, snart så ser vi vad det kostar i produktionsbortfall med toalettbesök, fika, lunch och semester. Eller så är det jag som läst några poäng för mycket i konspirationsteorier på universitetet. Trodde dessutom att frågan var upp till arbetsmarknadens parter att lösa, men Svenskt Näringsliv kanske inte är en del av denna längre.

Gammelmedia på detta:
DN

Nymedia på detta:

Westberg, Mima´s


Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår ingenting, vad är poängen med Waynes-coffee grejjen. Är det jag som är trött och seg i huvudet, eller är inlägget totalt förvirrat?

PeO sa...

Klämdagar är ju i "arbetarnas" ögon dagar då man egentligen har ledigt. Med full betalning. Ergo - produktionsbortfall. Eller S kanske ser sina 100000 nya jobb i detta faktum? Tillbaka till 70 talet då det var regel att vi hade 20% mer anställda än vad som behövdes. Framåt!

Positivt med detta - vi har i Falukorv kommit så långt att en S-märkt bloggare som den käre Krassman tar upp detta i sin utmärkta blogg och raljera mot sina politiska motståndare. Crisis? What Crisis!? för att citera ett gammalt 80talsband - Supertramp.

Personligen tycker jag vi borde avskaffa alla klämdagar, röda dagar (religiösa, ideologiska eller andra typer) etc. Gör som i USA - var och en får ha sina egna helgdagar på sin egen bekostnad. Typfallet är Kristi Flygare. Ursäkta alla bibeltroende men vem f*n bryr sig? Varför skall vi ha en röd dag för just Kristus? varför inte för Buddha, Mohammed, de indiska gudarna osv osv. Röda dagar hela åert om! Nä skämt å sido - avskaffa dessa röda dagar och ge folk lite frihet att välja när man vill högtidlighålla nåt. Dvs kom in i det 21a århundradet.

(förvirrat svar på förvirrad bloggpost - 'säkta Krassman!)

Krassman sa...

@Anonym
Jag tror att jag fick till inlägget lika förvirrande som själva frågeställningen är gällande klämdagarna och vad själva poängen från Svenskt Näringsliv är. Vill arbetsgivarna slopa alla klämdagar eller vad är grejen. Jag fattar liksom inte själv artikeln i DN. Det är väl de röda dagarna som är problemet i så fall, inte klämdagarna. Inte ens Waynes Coffe vet ju hur de skall förhålla sig, om man tänker på det jag skrev om skylten.

@Peo
Vet inte om jag delar din analys, men däremot så lutar jag åt att hålla med dig i delar av din slutsats. Fick höra på jobbet om "uppgörelsen" kring att göra 6:e juni till helgdag. Summan av det var ju ett en religiös helgdag var tvungen att stryka på foten till förmån av en sekulär, det var annandag pingst. Varför nu det var en helgdag visste väl ingen egentligen så det var väl helt enkelt därför den offrades.

Tycker helt klart att man bör se över listan över våra kyrkliga helgdagar. Många är ju så att säga rörliga så man borde ju med lite tanke kunna kanske skippa en och annan men framförallt kunna se över detta med klämdagarna.