måndag, maj 25, 2009

Obama-racet och den rosa ledartröjan

För några dagar sedan skrev Hanna Dunér på SvD om att Moderaterna leder "Obama-racet". Den rosa ledartröjan får Moderaterna med motiveringen att Carl Bildt bjuder in väljare att engagera sig i Moderaternas nätkampanj inför EU-parlamentsvalet. Genom att be väljarna om hjälp hoppas (M) på att få en stor spridning i de sociala medierna. Det måste kännas smickrande för Moderaterna att få ett sådant fint utnämnande att vara ledare i detta Obama-race. Jag kan dock nöja mig med att konstatera efter en stund läsning på S-buzz att det är Socialdemokraterna som dominerar mellan dessa två partier i just sociala media.


Socialdemokraternas lansering av kampanj-verktyget Mitt-S som är öppet för alla som vill göra en insats för Socialdemokraterna är det inte många i gammelmedia som missat. Antalet aktiva på bloggar, Twitter och FaceBook överglänser vida de Moderata numerären, för att då inte tala om de två partiernas YouTube-kanaler där jämförelsen mellan de båda verkligen visar på klasskillnad. Vad själva racet handlar om är att använda sociala media som en del i det traditionella valarbetet, att använda det som sker på nätet för att få effekt vid sidan av det samma. Att koppla ihop online med offline, som det heter på svenska. Frågan är vilka som är bäst på detta, de så kallade "nya" Moderaterna eller folkrörelsen Socialdemokraterna? Resultat meddelas på kvällen den 7:e juni för etapp ett, av totalt tre etapper i racet.
Gammelmedia på detta:
DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, IDG, Aftonbladet, SvD3

Nymedia på detta:

Peter Andersson, S-buzz, M-partistaten, Åsa Westlund, Byström, Jesper, Wendt ,Eva-Lena Jansson, Haninge-Posten

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: