fredag, september 17, 2010

Nytt avhopp från Moderaterna

Återigen så skapar den borgerliga sjukförsäkringen avhopp inom Moderaterna. Den här gången är det Liisa Lettson i Solna som fått nog av sitt partis politik mot dom sjuka. Likt Lars Sjöblom menar hon att hon att hon inte kan försvara ett parti som bedriver förföljelse av sjuka. Liisa arbetar som personligt ombud och hon ser dagligen konsekvenserna av sjukreglerna och hur många sjuka får lämna hus och hem.



Liisa anser att dagens sjukregler är helt oacceptabla och en katastrof för många sjuka.- Det här är det största systemfelet jag någonsin sett. Rättssäkerheten är satt ur spel. Regeringens mål att sänka sjuktalet har lett till att de använder vilka medel som helst. De som är sjuka blir kränkande behandlade och döljs så att ingen ser vad som verkligen pågår, säger Liisa.

Jag läste om nyheten på Facebook och jag ringde upp Liisa sent igår kväll. Hon berättade att hon varit Moderat länge men att beslutet som hon tagit inte var svårt. Jag frågade om hon hade läst om Lars Sjöblom och det hade hon gjort. I dag så skall jag hålla i ett torgmöte med Ylva Johansson (S) på Sergelstorg och Lars Sjöblom skall medverka och berätta om sitt ställningstagande. Jag frågade Liisa om även hon ville medverka och svaret kom direkt. – Ja det vill jag!

Alla kan bli sjuka, och blir vi sjuka blir vi inte friskare bara för att vi blir fattigare. Jag säger inte nej till skattesänkningar, men inte på bekostnad av kvalitén i skolan, inte på bekostnad av massarbetslöshet hos våra unga och inte på bekostnad av att sjukskrivna skall tvingas till socialbidrag. På söndag kan du vara med och förändra detta, rösta rödgrönt på söndag för en human sjukförsäkring.

Gammelmedia på detta:
TV4 / SvD / DN / Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 /

Nymedia på detta:
Storstad / Martin Moberg / Veronica Palm / Veroncia Palm2 / S-Buzz / Rödgrön / Johan Westerholm / Stefans konspirationer / Alliansfritt Sverige / Alliansfritt Sverige2 /

Krassman / In Your Face

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda en rödgrön röst ger är makt åt SD. De rödgröna har ingen chans att ta makten själva.

Hellre Allians än osäkerhet och massa utrymme åt SD.

Krassman sa...

@Anonym
Men snälla anonyma människa, du får faktiskt ursäkta mig men hur fan tänkte du nu?

Reinfeldt är den enda som sagt att han INTE kan lova att han inte tänker bilda en minoritetsregering om SD kommer in och något block inte får egen majoritet.

Hur menar du att en röst på oss rödgröna skulle ge makt åt SD när det enda säkra som finns är att det är den borgerliga allainsens som kan tänka sig att göra sig beroende av SD:s stöd. Svara på den, om du kan.....

Ellen sa...

Jag tycker det är oerhört tragiskt att mycket svårt sjuka människor lämnas åt sitt öde. MEN, jag vill poängtera att det är undantagen... min egna mor har under året som gått varit svårt sjuk i cancer och försäkringskassan har det absolut inte varit något fel på. Hon har fått mycket bra vård och sina pengar i tid. Dessutom har hon fått hjälp med sökning av diverse extra sjukbidrag (alltså utöver sjukkassan) av sjukhuset. Läkarna på hennes canceravdelning sa till oss att vi inte alls skulle lita på den mediahetsen angående försäkringskassans hårdhet. Hon upplevde det inte alls så utan sa att det FORTFARANDE är så att de som är sjuka får just sjukersättning. Jag vill bara framföra en positiv historia om försäkringskassan... det verkar på det röd-gröna gänget som om alla som är svårt sjuka måste söka jobb eller gå till socialen. SÅ ÄR DET INTE!! Däremot har jag också erfarenhet av människor som tidigare var sjukskrivna för diverse "problem" nu efter skiftet tog sig i kragen och skaffade sig ett jobb. De betalar nu skatt och trivs mycket bättre med sina liv. De gör att de som verkligen är sjuka också kan få bra vård.

Jag vill dock återigen säga att de som verkligen är sjuka och råkar illa ut av fk känner jag otroligt mycket för. Jag tycker att fks regler behövs ses över, men inte återgå till den ursprungliga formen. Jag röstar på alliansen men bara för det är jag inte kall och hård....!!!!

Tack för ordet.

Krassman sa...

@Ellen
Självklart så finns det fall av de som utförsäkrats och nu är åter är tillbaka i sjukförsäkringen, det är hela 60%. Alla med sänka ersättningar.

Om du tycker att FK:s regler behöver ses över så hoppas jag att du röstar rödgrönt. För den borgerliga regeringen med Fredrik Reinfeldt i spetsen har lovat att inte göra det. Det är nämligen deras sjukförsäkring som är reglerna som FK följer, följer för att man skall skapa ekonomiskt utrymme för att sänka skatterna.

Varför du röstar på vilka och varför du gör det kvittar, vad du dock skall veta är vad Alliansens politik leder till. Det är okej att du väljer att rösta borgerligt, bara du vet vad du bidrar till.

Jag tycker den borgerliga politiken att jaga sjuka, sänka deras ersättningar och utförsäkra dom är en skam för Sverige.

I USA applåderade man när man tog beslut om en allmänsjukförsäkring, i Sverige applåderar dina borgerliga riksdagsledamöter när man tar beslut om att sänka sjukas ersättningar och införa en bortre gräns i sjukförsäkringen. Hoppas att du är nöjd över ditt val.

Bengt Svensson sa...

SD kan väl omöjligt samarbeta med ett så sjukfientligt parti som moderaterna. Dom delar inte deras människosyn och värderingar.
(ironi)

Ulla sa...

Åsa Jinder skriver klokt i sin blogg:"Jag tror att solidaritet är en livsnödvändighet så länge man är fler än en. Solidaritet. Ett ord som syre då luften tagit slut. Ett kärleksmöte mellan makt och människa.Jag har redan röstat för solidaritet!

Anonym sa...

Alla dessa år av kall marknadsdiktatur - ana vad det gör mot människors sinnen.

Vore skönt att få luta sig tillbaka, dra efter andan, slappna av och få känna sig som en hel människa igen.