torsdag, november 03, 2011

Ett ruttet lingon!

Nordens största bank, Nordea, gör storaffärer och köper en lägenhet för 22,5 miljoner plus miljonrenovering, till en vd som tjänat drygt 40 miljoner kronor på fyra år. Självklart vet jag att en fastighet är en tillgång och kommer att ingå i balansräkningen, men den avgörande frågan blir om man måste plöja ner närmare 30 miljoner av bolagets tillgångar i en lägenhet för sin vd? Jag kan även konstaterar att övriga banker låter sina vd:ar stå för sitt eget boende, men Nordea har alltså ett annat sätt att se på det, det kallas väl att ta ansvar över sina anställda.








Å andra sidan så blir den ingången till Nordeas lyxvåning något felaktig. Nordea skall som tidigare meddelat minska antalet anställda med 2 000 under 2011 och 2012, varav 500-650 i Danmark, Finland respektive Sverige, samt 200-300 i Norge. Jag är själv inte kund i Nordea, men jag kan meddela att jag aldrig tänker bli det. Jag skulle kunna uppmana de som är kunder att lämna denna bank som helt saknar "moralisk kompass", men det tänker jag inte heller göra. Det skulle bara bli missriktat och drabba de anställda som redan är drabbade av kraftiga nedskärningar.

Det jag dock tänker göra är att uppmana kunder till Nordea att kontakta sin bank och kritisera deras agerande när det gäller att köpa en lägenhet, och sedan låta sin vd som tjänar 10 miljoner per år få bo i den. Sett mot en bakgrund av en internationell kris där bankerna har en avgörande roll så är naturligtvis denna lägenhetsaffär knappt ett ruttet lingon, det kan dock vara lingonet som får Nordeas hela buffé att smaka ruttet. 

Gammelmedia på detta:
SvDAftonbladet / SvD2SvD3SvD4 / DN / Expressen /


Nymedia på detta:
Jinge / Åke Sandberg / Svensson / SSV / Fröjdhpunktse /

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: