tisdag, augusti 05, 2008

Att kalla saker vid dess rätta namn

Har precis lyssnat på Maryam på P3, hon var nämligen gäst på Brunchrapporten. Jag skrattade tills jag grät över denna fantastiska Maryam och om jag inte får rösta på mig själv till riksdagsvalet 2010 så får Maryam min röst, igen. Maryam fick frågan på programmet om "U-ordet" och vad hon tyckte om det. Självklart så var hon hur tydlig som helst i sin ståndpunkt att man skall kalla saker vid dess rätta namn. Samtidigt kan vi läsa att den borgerliga regeringen har problem att knäcka sin egen uppfinning utanförskapet. Detta rapporteras det bland annat om på SR.se. Där står det att regeringen fortsätter att ha svårt att nå sitt mål att minska antalet svenskar i så kallat utanförskap, det vill säga personer som inte har heltidsarbete.

Fick mig att skratta så jag grät idag.....

Intressant att Sveriges Radio väljer att definiera det myntade uttrycket utanförskapet att gälla bara de som inte har ett heltidsarbete. Om nu den definitionen kommer att gälla så kommer den borgerliga regeringen knappast klara att adressera och lösa frågan med utanförskapet. Det blir ju ganska omöjligt att lösa den uppgiften eftersom man samtidigt skapar en arbetsmarknad med sämre möjligheter, trygghet och rättigheter (lägre trösklar som de väljer att kalla det) för den generation som hittills fått de sämsta förutsättningarna på mycket länge. Det var den moderata alliansens som presenterade lösningarna på utanförskapet under valet 2006. Dagens verkligheten tycks inte vara lika enkel för den moderata alliansen, det kanske hade varit enklare om de valde att kalla problemen vid dess rätta namn istället för att göra en billig retoriken för att vinna valet. Det lutar mer och mer åt att vi kommer se ett borgerligt misslyckandet med utanförskapet, vilket gör att den moderata alliansen förlorar valet 2010. Det är dags för lösningar på våra problem, lösningar som fungerar på riktigt och inte bara i retoriken.

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hörde detta på radio jag med, i bilen på väg genom ett grått och regnigt Småland. Som vanligt när "unga, käcka framåt politiker med med visioner" kommer till tals slås man av två saker:

1. vilken passion, vilken kraft och vilket engagemang! Hoppas det finns kvar efter några år i den politiska grottekvarnen...

2. visioner och mer eller mindre flummiga ideer och önskemål i alla ära men när hörde man en politiker av denna typ ge en konkretisering av HUR man skall komma vidare?

Come to think of it - när hörde man en politiker överhuvudtaget vara konkret?

Krassman sa...

Peo S: Kloka funderingar från ditt håll idag och jag skall försöka att ge dig lite mer kött på benen.

Maryam har befunnit sig i den "politiska grottekvarnen" under en lång tid vid det här laget. Vi har båda varit aktiva inom SSU där hon under flera år varit min ordförande i Sveriges största, bästa och vackraste SSU-distrikt, nämligen Stockholms Läns. Under många år aktiv i Solnas kommunfullmäktige så hon är verkligen ingen politiska nybörjare.

Det där med konkreta politiker kräver nog lite mer funderingar. Att som politiker skriva folk på näsan om vad som är rätt och fel är ju knappast vägen till framgång. Vägen till framgång för konkreta förslag är väl att använda sina två öron hellre än munnen. Sedan är väl det ibland lättare sagt än gjort, och då talar jag av egen erfarenhet som du märker. Det är svårt att lyssna ibland när det är vissa som snackar. No offence Peo, du framstår mer och mer som hyfsat klok.

Anonym sa...

Krassman - man blir mjuk under semestern. Framåt vårkanten skall du sett att jag blivit mitt gamla jag igen hahaha...

("hyfsat klok" får man ta som en riktig komplimang tror jag!)