torsdag, augusti 21, 2008

Det känns så skönt att bo i ett land med gästvänlighet

Jag kände mig tvingad att uppmana min bror, Jokim Krassman att göra ett gästinlägg på min blogg kring detta med FRA. Han har tokigt mycket erfarenhet av nätet och dess funktioner och här nedan finner ni hans sätt att se på FRA.

Tänk er att lilla Sverige i den här globaliserade världen, fortfarande är ett land med tydliga gränser? Herregud, hela världen har krympt de sista åren och vi är inte längre en isolerad stat uppe vid polcirkeln med unika IP adresser. Gränserna är bortsuddade och Internet är INTE en fluga.

Jag syftar så klart på alla debatter angående FRA och annat trams som kostar oss och samhället enorma summor pengar, redan innan det har införts. Vad blir nästa steg? – Ska vi förbjuda turister att besöka Sverige – för dom har fel ”nationalitet” och kan bära på hemlig information – som kan vara relaterat till terroristiska handlingar? Nä, trodde väl inte det – eller? Eller tänk så här, hur många svenska medborgare har idag kopplingar till terroristiska organisationer? Hur ska man hantera det? IP adresser hit och dit – nästa steg kanske är kanske att undergruppera IP adresser efter ”härkomst” eller ”ras” inom Sveriges gränser? FRA får väl ta fram en liten käck blankett som man får fylla i och skicka in. Då kanske lilla Sverige kan få totalitär kontroll även på IP adresser här hemma.

Vad kommer detta kosta samhället? Du som kund kommer åka på kostnaderna för alla system som behövs för att samla in all den här ”värdelösa” informationen hos alla våra internet leverantörer. Det är inga dåliga system som behövs för detta. Ja, jag menar värdelös information – FRA eller vilka det nu blir kommer inte att hitta ett skit – det måste bli världens sämsta jobb. Sitta där timme in och timme ut och försöka hitta något. Tror dom verkligen att ”terrorister” är korkade? Hittills har terrorister tyvärr visat upp stora prov på sin genialitet utan motstycke.

Allvarligt, vi säger att jag är en terrorist och har en ganska blygsam budget – och jag verkar i Sverige. Låt oss säga att jag har grenar utomlands och det har inte undgått oss – att just ”lilla” Sverige samlar data i kampen mot terrorismen. Det är knappast så att det kommer dyka upp som en gubbe i lådan, vi terrorister vet vad som händer i världen. Det första jag gör är att skaffa ett konto hos någon tjänst som gör det möjligt att koppla upp mina program krypterat och med en annan IP, än min egen. På så vis kan jag skicka mejl och surfa runt utan att jag lämnar några spår efter mig. Det kostar vår organisation ungefär 49:- i månaden. Sen ser jag till att alla mina ”grenar” utomlands registrerar några gratis mailadresser här i Sverige, på så vis har dom i alla fall en svensk IP när dom skickar. Men för att dom inte ska loggas med en utländsk IP adress – ser jag till att dom använder en anonymitets tjänst utanför våra ”starka” gränser innan dom skickar post från den svenska gratistjänsten. På så vis har vi stärkt upp all e-post kommunikation och det kostar oss ungefär 100:- i månaden. Resten av pengarna köper vi vapen för.

Nu är jag en terrorist och vi tänker alltid steget längre – så vi använder oss inte utav e-post. Utan vi har en stark krypterad blowfish server/klient applikation som vi använder oss utav - och krypteringsnycklarna går inte att knäcka. Vem som helst med lite ”programmerings” erfarenhet kan bygga detta – men terrorister kanske inte är intelligenta på grund utav att vi inte stöder deras budskap & tro? Eller, terrorister bor i underutvecklade länder och har inte tillgång till datorer - eller? I så fall skulle inte problemet finnas. Det finns lika många sätt att ta sig runt det här systemet som det finns människor i världen. Hur länge har inte mjukvaruindustrin försökt att ”bygga” det perfekta kopieringsskyddet? Mjukvaror kopieras för mångmiljarder och det finns alltid någon smart jävel där ute som knäcker det senaste systemet! Att sådana här förslag överhuvudtaget kan komma på tapeten tycker jag är jäkligt märkligt? Kan det vara så att kompetensen ligger på fel ställe? Eller är den totalt bristfällig?

Vad ger alla dessa signaler för bild av ”Lilla” Sverige utomlands? Hur stora belopp kommer Sverige tappa i ”förlorade” affärer – för att folk inte kommer våga ”handla” över gränserna? Folk runt omkring i världen kommer skratta åt oss, tyvärr. Gränser som i dagsläget är utsuddade men som Sverige kämpar om att behålla. Smygkommunism? Näh, kommunism...Titta bara på Kinas metoder för att styra internet trafik....
Lägg ner dom här idiotiska förslagen som stjäl vår integritet!

Joakim Krassman, gästbloggare på In Your Face

Inga kommentarer: