torsdag, april 23, 2009

Socialdemokraterna gjorde tidigare i veckan stor sak, av en stor sak


I DN kan vi idag läsa om att samtliga partier gör en "Obama" till EP-valet. Alltså inte vinner valet förkrossande utan att kopplar det traditionella valarbetet till sitt arbete med sociala media. Att alltså koppla online med offline. Modellen som gäller för lejonparten är att jobba via sajter som Facebook, Twitter och Youtube. Det handlar helt enkelt om att våga släppa kampanjen fri. Eller som DN väljer att formulera det hela: det är en djungel av nya, fräcka metoder som partierna tar till för att locka väljare inför EU-parlamentsvalet den 7 juni.

DN har gjort en kartläggning och slutsatsen är väl som på alla andra områden när det gäller de politiska partierna oavsett om det handlar om social media eller TV-reklam. Alla partier är rädda för att hamna utanför de mötesplatser där dagens unga (och moderna äldre) rör sig. Sedan så kan vi väl bara konstatera att DN passar sig noga för att inte favorisera någon så här i början av detta rece mellan de bästa och mest utvecklade social medierna som partierna kommer erbjuda. Så här skriver DN om Socialdemokraternas plattform Mitt-S som gjordes i veckan.

"Socialdemokraterna: Gjorde tidigare i veckan stor sak av nya webbplattformen ”Mitt S”- en interaktiv hemsida med tydlig amerikansk inspiration. Utan krav på medlemskap kan man skapa sig ett konto och sedan bjuda in meningsfränder till möten, få igång upprop och utdelning av flygblad. Eller den i USA så välbeprövade dörrknackningen. De möten och initiativ detta alstrar (events som de här kallas) läggs upp på sajten. Intresserade personer kan sedan med hjälp av en kartfunktion leta upp evenemang i den egna geografiska närheten"

Vi får väl se på den övriga rapporteringen som DN kommer att göra från de andra partierna som kommer "göra stor sak" av sina plattformar. Är det mig det är fel på eller kan jag skönja en viss missundsamhet och misstänksamhet från gammelmedia när det gäller partiernas satsning på sociala media, eller är det bara vikande annonsintäkter som får DN att skriva lite smått nedvärderade på ämnet?

Gammelmedia på detta:
DN, DN2, SvD, Aftonbladet, DN3

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Dyslektikus sa...

Dom är rädda för konkurrens.

Andreas sa...

Det är fascinerande att de etablerade partierna i Sverige väljer att titta på USA och Obama när de söker "svaret" på frågan "hur ska vi använda internet?".

Svaret finns trots allt närmare än så, dessutom anpassat för svenska förhållanden. Det kommer många politiker att bli varse om när rösterna från EU-valet räknas ihop.

Krassman sa...

@Andreas
Moderaterna tittade på New Labour till valrörelsen 2006 för att hitta sin politiska strategi. Jag tror det finns många exempel på där man tittat på olika länder när det gäller förpackning och kommunikation av politiken, även historiskt.

Jag tror att internet måste användas som ett, av många verktyg för att lyfta fram politiken. Social media har en viktig roll att spela mellan det som sker online och offline. Det skall bli spännande och se det svaret du skriver om efter EP-valets rösträkning.

ÄRRHÅ sa...

Det är ytterst tveksamt om partierna verkligen kommer lyckas. Personer som inte är intresserade av politik läser inga politikbloggar och går inte med i några politiska Facebookgrupper bara för att de råkar tillhöra den unga generationen som i andra sammanhang använder dessa informationskanaler.

Om ett parti till exempel skulle starta en egen tv-kanal skulle ju inte fler kolla på den än de som redan var anhängare. Detta bör partierna tänka på inför sina miljonsatsningar!