onsdag, juni 30, 2010

Att skära breda remmar av andras läder

Riksgäldens prognos visar på ett budgetunderskott för 2010 på 14 miljarder och för 2011 på 8 miljarder. Detta är klart mycket bättre än tidigare prognoser, vilket är glädjande men jag kan konstatera att nationens budget inte är i balans. Något som rimmar illa med underskott i finanserna är höga löneökningar och slarv med skattepengar.

Igår kunde vi alla ta del av Fredrik Reinfeldt och alla statsrådens nya löner och det är väl ingen som har missat Fiskeriverkets kraftiga representation som slagit nya rekord med sina 56,5 miljoner kronor på fyra år. Det ekonomiska läget i världen är fortfarande osäkert och det är otaligt många som tvingas att spara för att få ekonomin att gå ihop.

Missförstå mig rätt, jag tycker att våra högsta politiker skall ha bra betalt och att statens anställda även de skall kunna omfattas av representation så även de får bli lite yviga i plymen. Men det kan inte skada med lite reflektion över hur ersättningar och förmåner används i tider av ekonomisk oro. Idag kan jag läsa att Reinfeldt har använt regeringsplanet på hälften av de inrikesresor han gjort sedan han blev statsminister vilket kostat oss skattebetalare minst 2,7 miljoner kronor.

Kanske väl investerade 2,7 miljoner för Svenska folket men frågan är om det inte hade varit möjligt att för denna statsminister som blivit mer pompös än hans föregångare Göran Persson att hitta alternativ till att varje inrikes flygresa kostat skattebetalarna omkring 40 000 kronor. Det lyckades nämligen just hans föregångare med.

Gammelmedia på detta:
DN /DN2 / Expressen /SvD /SvD2 / Aftonbladet /

Nymedia på detta:
Jinge / Jenny Olsson / Holmqwist /


Krassman / In Your Face

3 kommentarer:

Anna Blixt sa...

Men och??

2,7 miljoner blir typ 50 öre för en skattebetalare att betala för flyget. Hade det blivit billigare om han skulle resa reguljärt med sin personal och SÄPO och hela kittet av folk? Det måste man jänföra med om det ska vara en relevant fråga att diskutera.

2,7 miljoner är verkligen inte mycket pengar på den nivån och det har ingenting med budgetunderskottet att göra. Budgetunderskottet går åt rätt håll och alliansen har ordning på finanserna - bättre ordning än Sverige har haft på många år, trots krisen.

Sveriges riksdag måste fungera och den måste fungera smidigt och bra. Det är en nödvändig kostnad, och en av de saker som skatt faktiskt SKA användas till.

Det hamnar helt sjukt mycket uppmärksamhet på sånt här, men jag tycker ärligt talat inte att kanske 50 öre av de ca 84 000 kronor jag betalar i skatt varje år är någon "bred rem".

Krassman sa...

@Anna Högberg
Som sagt, missförstå mig rätt. Uppenbart så har det i alla fall tidigare gått att tänka på resekostnaderna, dessutom så är INTE medresande personal inräknade i de 2,7 miljonerna.

Bättre ordning än Sverige haft på många år skriver du. Jag vill bara påminna dig om att när Göran Persson lämnade makten så visade statsfinanserna på ett överskott på 80 miljarder.

Att Sveriges riksdagen skall fungera har inget att göra med regeringens resekostnader och statsrådens löner. Det är liksom två helt olika saker det. Återigen vill jag för dig poängtera att jag efterlyser ekonomisk återhållsamhet, gör inte du det?

Petter sa...

" Återigen vill jag för dig poängtera att jag efterlyser ekonomisk återhållsamhet, gör inte du det? "
NEJ det gör vi inte.
Det du efterlyser är ekonomisk dumdryghet! Sen heter det ju "regeringsplan", varför inte använda det eller rättare sagt dem?
Det enda upprörande med artikeln du referar till är att planens tillgänglighet BARA varit 50% för stadsministerns resor!