onsdag, juni 16, 2010

Kollektivtrafik för alla

De rödgröna återinför enhetstaxa på SL och sänker priset på 30-dagarskortet om de vinner valet i Stockholms läns landsting. - Den nuvarande zonindelningen är krånglig och orättvis. Med enhetstaxa vet du alltid hur mycket din resa kommer att kosta och det kommer att locka fler att resa med SL, säger Lars Dahlberg, (S) oppositionslandstingsråd.


Vallöftet betyder att enhetstaxan taxan bli 24:50 kronor per resa, mot 20 kronor senast det var aktuellt. Barn och pensionärer får betala 14 kronor, och den som laddar 10 resor på sitt Accesskort ska bara betala för sju. Priset på månadskortet från dagens 690 kronor till 650, och start- och slutdatum på säsongskorten kommer att bli flexibla. Barn under 12 år i vuxens sällskap kommer att få åka gratis (idag bara på helger och lov). Dessutom införs ett maxpris per dag på Accesskortet som även kommer att kunna användas vid resor med Waxholmsbolaget eller färdtjänsten.

Vad nu den borgerliga majoriteten i landstinget har för avsikter för att få fler personer att åka kollektivt vet jag inte, förutom NK-Expressen alltså. Socialdemokraterna presenterade även tidigare sin vision för en utbyggd tunnelbana i Stockholm vid en valseger och att det råder en kraftig skillnad på ambitionsnivåerna mellan den borgerliga majoriteten och den rödgröna oppositionen står utom allt tvivel.

Gammelmedia på detta:
DN
/

Nymedia på detta:
Valbloggen / Carin Jämtin / Fi Stockholm / Kalles blogg / Lars Björndahl / Ett pendlarliv /


Hett som kokade olja:
Johan Westerholm om Lundin-gate / S-Buzz på samma /


Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

Hemlige sa...

Vi kan nog t ex vänta oss avdrag för taxiresor från alliansen!

Anonym sa...

Och varifrån kommer pengarna? Höjda skatter för Stockholmarna kanske? Mer biltullar - mjölka ut bilisterna?

Och efter 2011 när De rödgrönas skattehöjarpolitik slår igenom fullt ut? Maria Wetterstrand har ju blivit tagen med brallorna nere ("90 % av löntagarna får mer kvar") ljugandes om skatterna.

Förresten - det enda som lockar folk att åka med SL är att det fungarar, finns när man behöver det och håller tiderna. Hur ser det it med detta för SL?