fredag, maj 16, 2008

Spricker majoriteten klockan 14.00?

Idag klockan 14.00 så håller moderaterna i Norrtälje krismöte. Vi har fått indikationer på att moderaterna har svårt att hålla Centerpartiet i schack med deras ny ledning och att det kan bildas en ny majoritet inom kort. Kommer moderaterna med Kjell Jansson i spetsen att gå till attack eller kommer han att avgå? Kommer Mats Hultin att ta över efter Kjelle som ny gruppledare om han avgår? Kommer de att lämna majoriteten och låta en ny majoritet bildas som klarar av att ta ansvar för Norrtälje kommun. Följ utvecklingen här på bloggen som kommer att rapportera kontinuerligt om utvecklingen.

Krassman, In Your Face

11 kommentarer:

Göran Pettersson sa...

Hej Kristian!

Du hade skrivit på min blogg http://dinledamot.blogspot.com att du ville ha mina synpunkter rörande avskedandet av kommunaldirektören i Norrtälje.
Här får du dem:
Jag tycker att det sätt som s, c, fp och kd har agerat är oskickligt och det har med stor sannolikhet skadat Norrtälje kommun. Inom de olika partierna har det troligen funnits krafter som velat vinna politiska poäng på ett personalärende. Flera politiker har gjort allvarliga övertramp då de offentligt gjort rena personangrepp på kommundirektören. Att vara opolitisk tjänsteman i en organisation gör att man inte har samma möjligheter att gå i svaromål som en politiker har. När det gäller ditt eget partis agerande så tror jag att det har påverkats mycket av att Elisabet Björk varit bortrest. Hennes omdöme och mognad skulle säkert mefört att ni inte hade agerat som ni nu gjort. Jag tror att ert agerande i allt väsentligt varit styrt av att ni såg en chans att förtala Kjell Jansson.
Har du som gammal facklig företrädare lyssnat med vad fackföreningarna i kommunen tycker om ert agerande? Gör det! Och skriv gärna om det här på din blogg om du törs.
Jag uppfattar att du ofta ser politiken som ett spel och en lek där det gäller att slå det andra laget. För egen del har jag en annan uppfattning. Jag anser att man som förtroendevald ska arbeta för det bästa för det man är satt att sköta.
Gissningsvis glädjer du dig åt att ni lyckats skapa oreda i kommunen och fått en kommundirektör avskedad. För egen del tycker jag att det är en tragisk historia både för Norrtälje kommun och för medborgarna.

Krassman sa...

Men hej Göran: Konstigt att det finns så olika sätt att se på frågan inom er borgerliga allians kan man tycka.

Om du anser att Lillian Eriksson agerat som en "opolitisk" tjänsteman så måste jag naturligtvis fråga dig om du över huvudtaget känner till hennes agerande som gjort att vi misst två duktiga förvaltningschefer? På din beskrivning så verkar det knappast som att du känner till vad som egentligen har hänt.

När det sedan gäller Socialdemokraternas agerade så är jag stolt, bra mycket mer rakryggat än Kjell Jansson som ringde till Elisabeth Björk i Frankrike och frågade om Socialdemokraterna skulle backa upp er som enda parti som ville behålla denna moderata kommundirektör.

Kul att du som moderat vädjar till en Socialdemokrat att lyssna på de fackligaorginastionerna. När de gäller de fackliga parterna i kommunen så vet jag i alla fall vad de tycker om er ekonomiska, ideologiska och er personpoltik som gjort att anställda inom kommunen känner sig jagade, kränkta och trampade på. Kasta inte sten i glashus nu Göran.

Avslutningsvis så kan jag bara konstatera att det partiet som orasakat allt detta tycker det är tråkigt att ingen delar deras syn på hur frågan skötts och att det är dags att du kliver ner från din höga häst och kanske tar ett samtal med dina partikamrater i kommunen om vad som verkligen är bäst för medborgarna i Norrtälje. Lycka till med det Göran, det kommer du behöva.

Anonym sa...

Hej,
Det är lite väl magstarkt av Göran Petterson att skylla majoritetens misslyckande på oss i oppostitonen. Om inte moderaterna kan få alla partierna i den sk alliansen att hålla ihop så kan det inte i rimlighetens namn vara sociialdemokraternas fel. Det är inte heller socialdemokrterna som uttalat sig mest kritskt mot kommundirektören. Vi riktar kritiken mot det politiska ledarskapet.

Spiff sa...

Men snälla ni!

Sossar är experter på att intrigera via små "oskyldiga" tilltag. Ni vet precis som alla vi andra att en "opolitisk" tjänsteman vare sig behöver vara just opolitisk eller oansvarig. Tvärtom verkar alla medel vara tillåtna när andra än s vinner ett val. Självklart kan en tjänsteman spela under täcket, och lika självklart är det att vederbörande måste avskedas i det fallet.
Vi har ett tjänstemanna-styre i vårt land där byråkrater alltför lätt kan gömma sig bakom paragrafer och politiker, som då formellt anklagas. Allt detta utan någon som helst demokratisk insyn eller kontroll. Och efter decennier av ensidig makt från s har dom naturligtvis sett till att "deras" män och kvinnor till övervägande del besitter alla dessa maktpositioner.

Ta ett steg tillbaka nu och kontemplera över er framtida politik istället och låt demokratin ha sin gång!

Krassman sa...

Johan: Det här skrev du på bloggen i april: Vi ser nu ännu en gång klart vad sossarnas "fångvård" och "vård" av psyk-sjuka innebär för Sveriges folk.

Inte nog med att Annas man ledde utredningen om psykvårdens totala kolaps och nedläggning som ledde till hennes död. Vi har nu fått bevittna ännu en galnings verk mot en liten flicka. Han har i princip dömts för sexuellt våld varje år sedan 1995 och går ändå fri..

Är ni stolta nu, när ännu en oskyldig fallit offer för era fria galningar?

Jag väntar fortfarande på en ursäkt från dig för detta men det vill du inte kännas vid. Det säger dock mer om dig än alla dina fördomsfulla, nedlåtande och högtravande kommentarer du gjort här på In Your Face. Sorglit

Göran Pettersson sa...

Det blev många påståenden från dig Kristian och jag gör ett försök att kommentera dem alla.

Är kommundirektören en politisk eller opolitisk tjänsteman? I Norrtälje kommun är detta en opolitisk befattning. När det gäller Lillian Eriksson så skedde också rekryteringen i full enighet över blockgränsen. Man var dessutom överens om den kravprofil som låg till grund för rekryteringen.

I kravprofilen som det som sagt rådde enighet om ingick att bedriva ett förändringsarbete. När man genomför förändring uppstår ofta situationer där chefer i organisationen inte gillar förändringen och väljer att sluta.

Du säger att du är stolt över socialdemokraternas agerande. Jag tycker det är talande för vilken sorts politiker du är. Jag tror att det skulle blivit ett annat utfall om Elisabet Björk hade varit hemma. Normalt sett har de två stora partierna (socialdemokraterna och moderaterna) en större förmåga att stå emot tillfälliga proteststormar. Det är en förmåga som är viktig om man ska kunna leda en kommun. I detta fall har socialdemokraterna allierat sig med som skrikit högst. Ni har som parti allierat er med de politiker som kraftfullt trampat över och som offentligt gått till personangrepp mot en opolitisk tjänsteman.

Har du hunnit tala med facket nu och inhämtat deras synpunkter? Om så är fallet vågar du redovisa dem här? Om du inte har talat med dem tänker du göra det?

Nej Kristian i detta fall har ni socialdemokrater brustit i omdöme. I ett försök att vinna politiska poäng och kladda ner Kjell Jansson har ni slagit in på en populistisk väg.

Krassman sa...

Göran: Du kanske tycker att du visar ödmjukhet och storsinthet men jag har svårt att utläsa det faktiskt. Trots att du själv och ditt parti i högsta grad är annsvariga för det inträffade.

Vad nu din fråga skall visa förstår jag inte men en kommundirektör SKALL vara en opolitisk tjänsteman. Du kanske kan ge mig en kommun i landet som har en politisk kommundirektör eftersom du försöker beskriva för mig om hur det råder sig i vår kommun.

Att en kommundirektör driver omorganiseringar ser jag som en förutsättning för hennes arbete men att Lillan har valt att driva "era" politiska frågor mot vissa förvaltningar är det inte. Men di kanske menar att det är Lillian Eriksson som självmant tagit på sig att driva er politik mot förvaltningarna utan er inblandning? Det är nog snarare så att ni moderater har problem att att få Centerpartiet i majoriteten med på er privatiseringshets, och ja Göran, det har vi vittnesmål på från dina egna.

Sedan så har jag vid fler tillfällen fått höra från er moderater att det var enighet som anställde Lillian och då måste jag fråga dig vad det har med saken att göra och om det inte var enighet mellan samtliga partier när Nils-Gunnar Bergander och Isabell Andersson fick sina uppdrag? Relevans Göran, det är viktigt inom politiken och det borde du känna till.

Förstår att du som moderat vill skylla ditt partis misslyckanden på oss i opositionen och det skulle verkligen vara en fjäder i hatten för oss men saken är väl den att du och hela er fullmäktigegrupp själva fattat besutet om att stå bakom Lillian Eriksson.

Du försöker på något märkligt sätt måla och berätta vilken sorts politiker jag är, och om de nu finns olika typer av politiker känner jag mig lite tveksam till. Det kanske är person du menar och mig som person känner du knappast. Du vet säkert att denna fråga inte avgörs av en person, inte i vårat parti i alla fall.

Nej, jag har inte hunnit kontakta alla facklig parter för att höra deras syn på Lillian Erikssons avskedande, men om det är av största vikt för dig kanske du kan redovis vilka som sagt vad. Du verkar ju veta det mycket väl. Sedan om det är deras ställningstagande som gör att hela er fullmäktigegrupp står bakom Lillian mot de förvaltningschefer som sagt upp sig tvivlar jag ju på. Tillsist Göran Petterson, kan du redogöra vart personangreppet på Lillian Eriksson som vi Socialdemokrater gjort finns någonstans, kan nämligen inte hittat något. Ta du och läs min insändare istället så kanske du begriper dig på hur det verkligen ligger till så du kan sluta spela teater. Här har du insändaren: http://www.norrteljetidning.se/site/page/1290?nid=5108089

Anonym sa...

Men snälla Krassman, du börjar tappa greppet!
Varför denna aggression mot Johan? Han säger ju knappast något kontroversiellt även om det var något svepande. Vi HAR många galningar springande fritt och ni har dominerat Svensk politik VÄLDIGT länge. Därför faller ju ansvaret till absolut största del på er!?

Men vad hade saken med din tråd här att göra?

behöver du ta ledigt från bloggandet ett tag kanske?

Spiff sa...

Nu är vi nyfikna. Sprack majoriteten?

Du spårar ur nu..

Krassman sa...

Anonym: Det hade inte med tråden att göra men jag gjorde en "johan" och skrev om något helt annat. Detta eftersom han undrade varför jag inte har någon respekt för honom. Tycker du jag inte har något att tillföra får du gärna läsa andra bloggar. Det står dig helt fritt att välja och vraka här på internet men du kanske bör ta en paus från läsandet ett tag i stället. Men kom igen nu va......suck.

Johan: Den har inte spruckit ännu, men moderata fullmäktigegruppen hade extra möte ikväll. Vi får väl se om dom orkar regera vidare med Centern. Om du tycker att jag spårar så får du mer än gärna byta blogg, men vart skall du då leka viktig någonstans kan man fråga. Din egen blogg verkar inte vara så kul längre.

Spiff sa...

Jag orkar inte..