fredag, maj 23, 2008

Sören Wibe tar Junilistans erbjudande

En fågel (EU parlamentariker) viskade idag i mitt öra att Sören Wibe kommar att ta junilistans erbjudande och bli ett av partiets språkrör. Inte helt oväntat måste jag väl ändå säga. Har tidigare skrivit om min tidigare partikamrat som tog det kloka och rätta beslutet att lämna Socialdemokraterna. Enligt uppgift så kommer junilistan att ha flera tidigare Socialdemokrater i sin styrelse och det är väl helt uppenbart vilken målgrupp som de tänker rikta in sig på, men där hoppas jag verkligen att de går bet.


Sveriges röst i EU, knappast om jag får säga något om saken.

Det största problemet för dessa EU negativa bakåtsträvare är att i samband med Sveriges hållning på miljöområdet så har den posistiva inställningen till EU ökat i Sverige. För det flesta är det självklart att vi fullt ut skall vara delaktiga där beslut som berör oss fattas och att vända samarbetet ryggen och låta andra besluta över politiken som berör oss mer och mer i den globaliserade världen vi lever i är ett misstag, men det är nog inte det Sören Wibe är mest intresserad av. Han vill väl bara ha ett välbetalt jobb som vi skattebetalare får pröjsa där han kan kritisera ett samarbete som han inte ens vill vara med i.

Krassman, In Your Face

13 kommentarer:

Anonym sa...

Trots att jag inte delar alla dina åsikter är detta en fråga där du har helt rätt. Att man i dag, nådens år 2008 överhuvudtaget kan överväga att inte vara med i det största fredsprojektet någonsin är för mig obegripligt. Skicka dessa bakåsträvande gubbstruttar till nån ö i Norra Ishavet.

Anonym sa...

När du skriver "bakåtsträvande", även o m jag kan tycka samma sak, har du ju redan sågat honom jämnsmed fotknölarna!? Han har ju bara en annan åsikt än du och jag!

Jag kan se att allt inte är "super-bra" med EU, även om jag kan se att S.W och jag inte tycker att det är samma saker vi opponerar oss emot..

Men respekt för demokrati..

OM det visar sig att en "teori" inte håller, skulle jag för alltid (inom gränser..)hålla en politiker väldigt högt för att erkänna ett misstag eller feltänk..

Men det senare gäller framförallt sossar! Ni vägrar hårdnackat att erkänna fel och brister i ert samhällsbygge, vilket gör er patetiska!

Oerhört höga skatter motverkar utveckling och utbildnin g! det stryper långsamt all initiativkraft och skapar bara bidragsberoende..

Kom igen! Tänk fritt..

Krassman sa...

Anonym: Ja visst är Sören av en annan åsikt och att tro att på ett konkurenskraftigt och modernt Europa utan EU tycker jag är bakåtsträvande, allt var inte bättre förr. Sedan tycker jag inte heller att allt är bra med EU men det är bättra att vara med än utanför.

Vad inlägget om Sören Wibe och din koppling till oss socialdemokrater och din syn på vårt samhälls byggande har för koppling ser jag inte men du kanske bara är lite debatt sugen?

Din tre sista rader känns lite väl navia och grunda i sin tanke men vi kanske kan ta och reda ut ett och annat om dom. Vad menar du mer du med oerhört höga skatter? Har du något förslag på vad sktten skall vara i Sverige så jag kan relaterat till något. Du vet väl oxå att utbildningen i Sverige finansieras med skatter så ditt exempel känns lite märkligt.

Hur nu skatter skulle göra att människor inte tar initiativ utan tvingar folk till bidrag får du nog utveckla. Tror du tex att det tas fler initiativ i en kommunen med lägre skatt till skillnad från en med högre skatt? Du måste sluta läsa moderata tankesmedjers nyhetsbrev och Schlingmanns böcker och titta ut genom fönstret och se hur det som kallas verkligheten ser ut i stället. Sverige tjänar inte på orättvisor.

Anonym sa...

kort kommentar: höga skatter motverkar utbildning av den enkla anledningen att hög utbildning och spetskompetens i andra länder leder till högre lön, som en enkel följd av utbud och efterfrågan. Med höga skatter lägger man en våt filt över den absoluta spetskompetensen. Det finns helt enkelt inget incitament att arbeta den extra timmen, då behållningen blir så pass liten. Det här ska väl du veta, Krassman.

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre än anonym ovan..

Klart som f-n att världens högsta skatter motverkar initiativkraft och samhällsutveckling.. Fler jobbar svart, eller fuskar, utbildning lönar sig inte och skattekilen gör skillnaden mellan arbete och bidrag löjligt låg om inte negativ..

Vi måste kunna anpassa våra samhällsutgifter efter verklighetens krav annars kommer omvärlden tvinga oss till exakt detsamma..

Nils(s)on sa...

Ja nu kan Sören få leka med sina jämlikar - "bakåtsträvare" vet jag inte om de är, snarare surrealister!
T.o.m. miljöpariet börjar bli trovärdiga i EU-frågan...sitter då här och grubblar (nu när jag har tid att grubbla) - vad är det för mänskliga varelser som sympatiserar med Junilisten (förutom Sören)? Sådant kan ju göra en sömnlös!

Anonym sa...

Tjaa du Nils(s)on..
Det kan väl inte vara samma slags dårar som sympatiserar och kollaborerar med kommunister!?

Anonym sa...

Intressant att notera. Sossar med total brist på politisk empati för andra åsikter förtjänar att sitta i opposition för evigt. EU:s institutioner gör allt för att rasera folkhemmet - Lavaldomen, domar om patienters fria rörlighet m.m gör allt för att bryta upp det svenska systemet och införa typ 2/3-delssamhälle med en strykklass á la USA. nåväl, jag bryr mig inte. Men intressant att en del elitsosoar inte fattar det - fast de är ju egentligen borgare nu ideologiskt.

Krassman sa...

Anonym 3 juni: Jag har oxå läst konspirationsteorier för 200 poäng på universitetet men den kursen du refererar till har jag faktiskt missat. EU:s påstådda folkhemshat är knappast något som du kommer att kunna hitta i verkligheten men övriga länders beundran av den samma finns väl dokumenterad.

Du kanske menar marknadens och högerns hat mot folkhemmet men det är ju något helt annat än EU. Blir lite väl lätt att skylla på något som känns stort och läskigt som EU, kanske lättare än att protestera mot den nedrustningen av folkhemmet som folkvaldapolitiker i landet Falukorv själva levererar. Vilket jag kan tycka är ett mycket större och verkligt hot mot folkhemmet och fördelningen av samhällets resurser som jag vill se. Kan även tycka att din något skeva bild förstärks av din avsaknad av ideoligisk vetskap och dina fördommar.

Anonym sa...

Hat mot folkhemmet?!

Du kanske kan förklara vad ordet egentligen står för, och om det då står i kontrast mot vanlig enkel medmänsklighet och välvilja, utan att för den skull vilja kväva folks rätt att ta egna beslut med egna pengar utan staten och deras sjuka skatter..

Krassman sa...

Anonym 10:33: Det hat mot folkhemmet som jag mött från borgerliga och konservativa är just den enkla lösningen att marknaden kommer att lösa alla problem på jorden. Oftast har det tagit sig uttryck i konstiga attacker på vår gemensam välfärd.

Svårt att peka på kontrasten till din lilla text eftersom den menar att statlig skatt skulle vara sjukt och att man kväver människor valmöjligheter och rätt att fatta egna beslut genom att man betalar skatt. Höj nivån lite så kan vi ju diskutera på riktigt istället.

Anonym sa...

Projicera inte på andra..

Frågan är högst relevant! Exakt VAD betyder egentligen "folkhemmet"?

Krassman sa...

Spiff: Du kan börja läsa här så hörs vi sen igen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkhemmet