måndag, september 08, 2008

Gör något bra, gör en Hartman

Min vän och vapendragare sedan år tillbaka, Thomas Hartman har verkligen lyckats den här gången. Hans senaste inlägg på sin blogg In The Pendent (grymt namn) om jakten mot The Pirate Bay efter deras publicering av material från Arbogamorden.


Jag väljer att citera ett litet stycke av hans epos och vem vet vad ett blogginlägg kan leda till? Thomas Hartman hamnade i Studio Ett och fick samtala med en moralpanikande Barbro Hedvall från gammelmedia (länk till inslaget).

"Även om det måste kännas ruttet för anhöriga så kan vi inte börja hemligstämpla förundersökningar och tulla på offentlighetsprincipen. Demokratin kräver att vi försvarar rätten att lägga ut förundersökningsprotokollen på nätet"

Av Thomas Hartman

Gammelmedia på detta:
SvD, DN, DN,
The Aftonbladet, The Aftonbladet, KB, SydS, TA, YA
Nymedia på detta:
No Sympathy, Bloggelito, Kulturbloggen, Newsmill

Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för riktigt vänliga ord Krassman. Gammelmedia förtjänar att ifrågasättas på samma sätt som rättsväsendet måste inse att tiden är över då det gick att gömma offentliga handlingar i byrålådan. Internet är här för att stanna. Liksom bloggar och mikromedia.

Guds frid

Thomas | In The Pendent

Gun Svensson sa...

Hälsa din polare Thomas Hartman att jag gillade hans sätt att se på saken. Jag menar att det finns en sekretesslagstiftning som gäller för människor i livet och den lagstiftningen borde följa med dem in i döden - alltså tycker jag att rättsapparaten gjort det alltför lätt för sig. Inga journalister eller för den delen allmänhet behöver se bilder på mördade barns tillstånd för att domstolen ska äga trovärdighet. Är det så är samhällsklimatet sämre än vad jag trodde.

Anonym sa...

Är det nån som är förvånad över att "nymedia" slår sig själv för bröstet, kastar skit på "gammelmedia" och försvarar Pirate Bay? Inte mycket som flickan sa.

"Internet är här för att stanna. Liksom bloggar och mikromedia.", citat In The pendent. Wow, really?! Snacka om att slå in vidöppna dörrar.

En sak som "nymedia" kanske skall lära sig, när man kommit ur bajsa-i-blöjan stadiet är självkritik och lite klädsam distans. Men ge det en 5-10 år så är ni där. Jobba på!

Krassman sa...

Da shit: Vad menar du med att kasta skit? Själv så tycker jag att detta handlar om att det finns två olika åsikter om vad som tillhör yttrandefriheten. Tycker du att Pirate Bay har gjort något fel i det här som gör att de förtjänar all den kritik dom fått. Alltså förutom den som är för deras bemötandet via mail till barnens pappa.

Du kan knappast se nymedia som en homogen grupp och med tanke på ditt sätt att uttrycka dig så tycker att din kommentar är precis som vissa som bloggar eller skriver i tidningar. En del är bra, en del är inte bra.

Gun Svensson sa...

Kristian: Såg att Hartman har rejält med kritiker i det egna partiet. Misstänker att det främst är bland de som inte är så insatt i hur nätet fungerar. Man tror tydligen att det går att "sudda bort" det som en gång delats ut via TPB. Sedan håller jag i viss mån med Arpanet att netiketten kunde vara bättre i umgänget med andra på nätet, men konstaterar att han inte kan platsa som magister ;-)

Anonym sa...

Nä, jag är nog ingen bra magister det kan jag hålla med om. Men min åsikt står fast - vi har knappt skrapat på ytan av vad nätet är, hur det kan och skall användas. Det kommer mera och bättre!

Farmorgun har ju definitivt en poäng i att lite mer kunskap om hur detta "nätet" fungerar behövs. Dessvärre - för att ansluta till min tidigare åsikt - finns det bland dem som påstår sig veta en "von oben" attityd. "Vi som bloggat ett par år och minsann vet var skåpet skall stå". DET är precis den attityd jag verkligen hatar.

Gun Svensson sa...

Arpanet: Det finns andra sidor än The Pirate Bay som kan vara värda ett studium. När jag sökte på ordet hangarhundar för min nästa bloggpost fick jag detta napp
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=2635
Det tillhör också det fria ordets flöde på nätet