onsdag, september 10, 2008

Locka gymnasieelever med en internationell inriktning

Idag så hade vi från oppositionen i utbildningsnämnden i Norrtälje en debattartikel publicerad i Norrtelje Tidning. "Svensk gymnasieskola håller hög kvalitet, och det är vi socialdemokrater stolta över. Men vi är inte nöjda. Det finns problem även på gymnasiet. Men lösningen är inte att gå tillbaka till gårdagens skola. Lösningarna är inte repressalier, hårdare tag, underkastelse och tidig sortering. Sådana lösningar tillhör gårdagens samhälle och dit vill vi inte tillbaka"

Artikeln i sin helhet hittar ni här.

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Löjligt Krassman!
ALLA som genomgått Svensk skola dom senaste decennierna VET att det inte är minskad disciplin, mer frihet eller mer flum den Svenska skolan behöver.
Ni sossar är i högsta grad ansvariga till att det ballat ur, genom era ständigt oansvariga men PK "mål" ni sätter upp. ALLA skall med vare sig dom är kapabla eller ens vill själva, kosta vad det kosta vill..

Simsalabim så är hela Svenska folket "högskoleutbildade" med ett "universitet" i varje kvarter.. Ser ni inte själva hur löjligt det är, eller vill ni bara inte?!

Anonym sa...

Hear hear..

Eller som andra säger, "om du sätter läppstift på en gris, är det fortfarande en gris"

Begrunda alla flum-sossar..

Anonym sa...

Hej Krassman!

Man kan vara stolt men inte nöjd.

I grunden är den svenska skolan bra, men själfallet finns det alltid potential för förbättringar.

I min ålder, precis passerat 40, har man ju gått igenom den av Majoren så förhatliga flumskolan.
Jag kan bara konstatera att det i min umgängeskrets finns ett antal personer med Teknologie Doktors examen, magisterutbildningar och kandidatexamen, de flesta är personer som har icke akademisk bakgrund, så på något vis har väl skol- och samhällssystemet fungerat.

Bakom retoriken om flumskolor ligger samma drivkrafter som driver på om fler friskolor.
Är den offentliga skolan undermålig finns det ju incitament att påskynda nya former.
Nu är jag inte en "hatare av friskolor", de kan fylla ett behov inom nischer eller olika pedagogiker som t.ex. Waldorf.
Dock tror jag att det i grunden är bättre att satsa på en gemensam skola där folk från olika bakgrunder träffas och lär känna varandra.

Dessutom visar forskningen på att det är en intellektuellt stimulerande miljö som skapar bra studieresultat.
Den (kadaver)disciplin som Hr Björklund förespråkar kan kanske finna sin användning i en eventuell krigssituation, dock finns det inte mycket som talar för att det fungerar i skolan

Krassman sa...

Ubbe: Hej grabben (trots din ålder). Till skillnad från det två anonyma kommentarerna så visar du gott mod och ger en bild som jag tror många känner igen.

Låt oss se till att ge våra unga möjligheterna istället för att diktera villkoren. I dag så finns det (enligt forskare) 9-11 inlärningsstilar. Hur många klarar en skola med Jan Björklund som rektor och mina två anonyma antagonister som lärare tror du? Max en säger jag.

Du visar en bra känsla för att berätta i de texterna du skriver. Jag har haft gästbloggare tidigare och jag tycker du skänker utmaningar och tankar i dina texter. Om du törs och vill så erbjuder jag dig möjligheten. Hör av dig i så fall.