måndag, februari 16, 2009

Respekt till Odenberg och Björck

Det är då skillnad i virket på gamla och nya moderater. Jag kan inte påstå att moderaternas förra försvarsminister Mikael Odenberg och deras förr förra försvarsminister Anders Björck är några av mina politiska favoriter, men all min respekt har dessa två riktiga moderater. Odenberg avgick i september 2007 efter stor oenighet inom den borgerliga regeringen. Det gällde den kommande budgetpropositionen som var Anders Borgs första och de besparingar inom försvaret som denna budget skulle betyda. Odenberg uppgav då till media att: - Jag vill kunna se försvarsmaktens anställda i ögonen. Vilket jag tycker var mycket hedrande av honom. Nu har alltså den förr förre försvarsministern Anders Björck hamnat på listan över moderater jag hedrar och hyser respekt för.

En äkta moderat som jag respekterar

Anders Björck avgår nämligen i förtid som högste kontrollant av Sveriges underrättelsetjänst. Han slutar i protest mot FRA-lagarna som han anser leder till en ineffektiv underrättelsetjänst med sämre skydd för integriteten. Så här säger Björck till media: –Jag har tänkt över detta noga. Lagarna och den kontrollverksamhet man nu tänker sig främjar varken integriteten eller effektiviteten. Jag tror inte på de lösningar som har genomförts och de som nu skisseras från den 1 juli. Han har under en lång tid vart kritisk till FRA:s uppdrag och nu tar han steget vilket jag tycker är mycket hedrande för honom som person. Det skulle vara en ordentlig fjäder i hatten om vi kunde få Anders Björck och andra ”kloka” moderater så som Karl Sigfrid att ta samma initiativ som jag och sex andra Socialdemokrater gjort. Vi har lagt en motion till vår partikongress gällande ett moratorium mot mer integritetskränkande politik. Jag hyser gott hopp till att Socialdemokratiska Arbetarepartiet kommer att bifalla vår motion på kongressen, en borgerlig motsvarighet hyser jag dock inte lika mycket hopp till.

Gammelmedia på detta:
SvD, SvD2, Aftonbladet

Nymedia på detta:
Widén, Westerholm, Alliansfritt, Mer vänster i Uppsala, Hartman, Morian

Kristian Krassman (S)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det där var väl inkonsekvent om något, med tanke på att Odenberg är den största förespråkaren för en urholkning av den personliga integriteten genom att tycka att ändringar i det ursprungliga FRA-förslaget enbart är av ondo.

Men givetvis får du tycka om vilka moderater du vill :)

Anonym sa...

Att du hyser gott om att SAP ska ta förnuftet tillfånga är väl inte så konstigt i och med att du är sosse själv. Efter ha sett utvecklingen med Bodström vid rodret är jag inte lika optimistisk som du.

Jag hoppas liksom du att vi får se en starkare motreaktion inom de borgerliga partierna också nu efter hand, och inför kommande riksdagsval. Jag vet att vi är många som inte ställer oss bakom Alliansens nuvarande politik på integritetsområdet.

Krassman sa...

Anonym 21.53: Som jag skrev i inlägget så är varken Björck eller Odenberg några utav mina politiska favoriter, det är dock deras agerande som jag respekterar. Dessa två herrar har nog inte levererat något som jag tycker är positivt i politisk väg.

Anonym 01.51: Jag förstår din skeppsism men SAP har ju ändå sagt att man tänker riva upp FRA. Vilket ändå är en hel del mer än vad den moderata alliansen har levererat. Så att jag känner större hopp till mitt parti har ju en ganska naturlig förklaring. Jag vet att ni är många, och blir fler för varje dag och här måste vi stötta varandra om det skall bli förändring.

Unknown sa...

Att respektera sina motståndare - de med annan idégrund är en del av att faktiskt utvecklas själv, så all heder åt dej Krassman!

Björck snubblande ur en flygfarkost med feta tyskar i släptåg på den då nyligen till EU pampar släppta jaktmarken i svenska fjäll gjorde mej betänksam .. milt sagt

Men hans nu tagna steg utan snubbel - ger mej en känsla av att det fortfarande är värt att tänka själv - och det ska vi väl? ;-)

Janne