tisdag, december 07, 2010

Att jaga en misstänkt våldtäktsman

Julian Assange är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt i augusti i Enköping, tre fall av sexuellt ofredande i Stockholm och Enköping och ett fall av olaga tvång i Stockholm. Alla dessa misstankar om brott måste redas ut, och det vet även Assange som nekar till anklagelserna. Assange jagas även av världens mäktigaste män, inte för dess ovannämnda misstänkta brott, utan för de kontinuerliga strömmen av avslöjanden av flagrant dokumenterad diplomati med USA som avsändare.

Bara inte Assange dubbelkopia råkar illa ut...

Världens ledare tror jag hoppas på att detta "halmstrå" som anklagelserna mot Assange utgör skall minska flödet från det ständigt läckande WikiLeaks, och kanske ge möjlighet att täppa till källan för gott. Assange är nu gripen i England och ska ställas inför domstol senare idag. Den kommer sedan avgöra om han ska utlämnas till Sverige. Mina studier i konspirationsteorier skickar tydliga signaler att det nu pågår en febril verksamhet i det dolda av olika säkerhets tjänster att försöka hitta nya misstankar och åtalspunkter mot Assange.

Jag tror att det mediala intresset för denna misstänkta våldtäktsman kommer att hålla honom vid liv ett tag till. Däremot kan substansen i kommande läckor onekligen bidra till att han försvinner från jordens yta, under oklara omständigheter. Assange må vara ansvarig för WikiLeaks men verksamheten kommer att fortsätta i samma styrka oavsett om han är med eller inte.

USA:s försvarsminister, Robert Gates, meddelar att han välkomnar gripandet av Assange. Detta tycker jag är ett tradikomiskt inslag och en talande bild för hur man ser på WikiLeaks, som är en ny typ av fiende. Man tror att det är ett hot som alla andra, med andra ord har de inte lärt sig någonting eller så spelar de som att de inte förstått. Oavsett vilket så tror jag detta kommer att bli kostsamt i onödan för denna supermakt.

Detta måste tveklöst vara det mest uppmärksammade händelsen av en misstänkt våldtäktsman, men det är inte på grund av handlingarna som han misstänks för och just det ger mig en dålig smak i munnen. Jag skulle gärna vilja se att alla som misstänks för våldtäkt och häktas i sin frånvaro, efterlyses internationellt och ges samma publicitet. Det verkliga brottet som Assange verkligen misstänks för är en bisats i sammanhanget. En bisats som enligt anklagelserna mot honom innehåller ett antal brottsoffer, verkliga brottsoffer.

Något som jag aldrig tror att de diplomatiska kontakter som nu blivit offentliga kommer att bli.

Gammelmedia på detta:
DN / SvD / Aftonbladet / Expressen / DN2 / SvD2 / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / SvD3 / DN3 / DN4 / Aftonbladet4 /

Nymedia på detta:

Jinge / Röda Malmö / HAX / Kildén & Åsman / Poddbloggen / Min klon är snyggare än din / apg29 / Mina Moderata karameller / Svensson / Vardagskrig / Martin Moberg / Ipce Cogita / Det progressiva USA / Kommunisternas blogg / Annarkia / Tianimi /

Krassman / In Your Face

7 kommentarer:

D. sa...

Ett av de bästa inläggen jag har sett i denna historia.

Oerhört uppfriskande att se ett inlägg från en man som inte skriker om feministhysteri och feministkonspirationer. Trodde ärligt talat inte att det existerade längre.

HannesFury sa...

Bra analys och lägesrapport. keep it going.

Anonym sa...

Helt rätt! Skönt att se en rationell analys.

/Malva

Calle sa...

Menar du verkligen allvar med följande som du skriver?:

"Jag skulle gärna vilja se att alla som misstänks för våldtäkt och häktas i sin frånvaro, efterlyses internationellt och ges samma publicitet"

Detta vore ju ett pöbelsamhälle. Att hänga ut eventuellt oskyldiga som får sina liv förstörda. Att en person med sådana åsikter finns i riksdagens skrämmer mig. Hoppas innerligt att du skrev detta i affekt och efter eftertanke inser att det är fel.

Krassman sa...

@Calle.
Ha ha ha, ja där fick du allt något att funder på va? Saken är ju den som jag skriver om i mitt inlägg, att det är INTE därför Julian Assange är efterlyst.

Hans internatinella efterlysning och medias intresse är inte för att han misstänks för detta brott. Det är det jag vill att man skall reflektera över, vilket du gjort, men missat min poäng med cirkusen kring Assange.

Att jag sedan jobbar på riksdagen och har en gene åsikt borde inte skrämmad dig, men det kanske det inte gör nu heller?

Calle sa...

Har fortfarande något svårt att till 100% förstå stycket med den meningen i. Men så länge du inte anser att rättsväsendet ska publicera namn i media på misstänkta så är jag lugn. Hade annars varit samma tankebanor som Beatrice Asks lila kuvert....

Krassman sa...

@Calle.
Okej, jag kanske inte var helt klockren med orden där men det är ju media som i detta fal valt att gå ut med vilka misstankar som är riktade mot Assange, och inte myndigheterna.

Och det lovar jag dig, att några gredelina kuvert eller att köpa annonsplats är inget som myndigheter skall pyssla med när misstanke skall delges.