torsdag, december 30, 2010

Det handlar om att sälja

Jag har tidigare berört kungahusets under det gångna året på bloggen, inte ens kungahusets turbulenta år har gått mig förbi obemärkt. Visst så har Madeleine brutit med Jonas, men det ser jag knappast som en egentlig skandal, det finns bra mycket viktigare saker att skriva om. "Den motvillige monarken" och drottning Silivias uppenbara motstånd mot att klarlägg hennes pappas bruna förflutna ser jag som de riktiga skoopen under det året, men det är det tydligen inte alla som gör.

Kungen, familjen och drottningen....ha ha ha

TT Spektra har i förväg fått se SVT-programmet "Året med kungafamiljen" som skall sändas nu på måndag. Att kungahuset skulle haft ett skandalomsusat år verkar gått SVT förbi ganska så ordentligt. "Den motvillige monarken" ägnas två minuter av den timslånga sändningen, den brutna förlovningen en minut. Annars är det idel inslag från resor, invigningar och Nobelhögtidligheter. Silvias motstånd till att klargöra sin fars "affärer", som hon tidigare kommenterat, nämns inte i artikeln. Det skulle dock förvåna mig mycket om public service-kanalen SVT som inte tar politisk ställning skulle ta upp det.

Programledaren och journalisten Linda Nyberg, säger att syftet med programmet inte är att granska kungafamiljen utan att "skildra deras arbetsår". Hur mycket dessa skandaler påverkat kungafamiljens arbetsår är tydligen inte fullt så intressant att skildar. Hur hovet håller krismöten, försöken att mediaträna kungen med varierande framgång och Madeleines vägran att medverka på Nobelfetsen, alla dessa exempel tycker jag skulle vara intressant att ta del av.

Det skulle säkert ge en mycket ärlig och korrekt bild av kungafamiljens arbetsår, som nu programmet skall handla om. Om sanningen skulle komma fram när det gäller årets episod av programmet så skulle den nog vara att det handlar om att sälja. Sälja in kungahuset i våra hjärtan, ännu en gång. Jag tycker det känns som att apanaget till kungahuset sträcka sig ända in TV-huset på gärdet och vi skattebetalare förväntas att tugga och svälja smörjan som duktiga medborgare, någon annan än mig som känner sig lurad?

Gammelmedia på detta:
SvD / DN / DN2 / Aftonbladet /

Nymedia på detta:
Tro, hopp & kärlek / Ernvik media / Görans tankar och bagateller / Jinge /

Krassman / In Your Face

1 kommentar:

PeO sa...

SVTs fjäsk och rövslickande av kungen är ju inget nytt. Inte för att jag ger mycket för TV4 men dom verkar i alla fall ha fattat att det är dags att börja ställa lite skarpa frågor till Herr Bernadaotte.