onsdag, oktober 22, 2008

Aktiv dödshjälp, nej tack

På kvällsöppet med Ekdal ikväll 22.40 så tar man upp den svåra frågan om aktiv dödshjälp. Läkarkåren är emot och anser att det strider mot läkaretiken att avsluta någons liv. Å andra sidan är upp till åtta av tio svenskar tydligen för en lagändring som skulle tillåta dödshjälp. Personligen är jag helt emot att tillåta aktiv dödshjälp, men det klara ställningstagandet hamnade jag själv i rätt nyligen.

Är det någon som tycker att landstinget skall ha en själmordsguide?

Såg för en tid sedan på Uppdrag granskning där de tog upp sidor på nätet som finns som självmordsguider där människor erbjuder recept och droger för att hjälp människor att ta sitt liv. Är detta något som vi från samhället skall se som varje persons rättighet och som en helt legal verksamhet? Döden går inte att ångra men det finns gott om människor som idag kan vittna om att de försökt tagit sitt liv och misslyckats, fått hjälp och nu lever sina liv. De som lyckas vet vi inget om vad de tycker men jag tycker gott vi kan lyssna på de som varit där och ångrat sig. Det kanske inte är hjälp med att dö som är det viktigaste frågan utan om det finns tillräckligt med hjälp för att leva. De som är för aktiv dödshjälp borde ställa sig frågan om landstinget skall ha en vårdguide och en självmordsguide på nätet.

Nymedia på detta:
Att förlora ett barn
,

Gammelmedia på detta:
SvD, SR, Fokus
, SVT

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, så vackert skrivet att jag blir tårögd, på riktigt.

Krassman sa...

Hanna: Läs bloggen som jag länkat till, men jag varnar dig. Mår inte själv så bra just nu.

Aurora Felderman sa...

Instämmer! Jag blir tårögd på riktigt jag med.