onsdag, oktober 22, 2008

Ny regeringens arbete påbörjat

S och mp lovar ett gemensamt förslag om höjt tak och höjd nivå i a-kassan inför nästa val, trots att bådas tidigare lagda a-kasseförslag har skillnader. En höjd a-kassa nödvändig för att möta de ökade varslen och för att krisen inte blir värre än vad den redan ser ut att bli. Både partierna vill höja ersättningsnivån till 80 procent, men nyligen föreslog de helt olika tak i sina budgetmotioner. - Vi kommer att prata oss samman, a-kassan är en av flera frågor där s och mp måste kunna ge klart besked om en gemensam linje inför riksdagsvalet 2010 säger Maria Wetterstrand till DN.

Den moderata alliansen har gjort det till en följetong att fråga oppostionen efter gemensam politik och organisation, och varje gång har oppositionen svarat att både den moderata alliansen och väljarna kommer att vara på det klara med vilka frågor som man gör gemensam sak i. Det är idag 696 dagar kvar till valet och jag tror personligen att alla kommer att ha en klar bild över oppositionen till valet 2010. Känner mig faktiskt mer orolig över enigheten i den moderata alliansen är när det gäller könsneutralaäktenskap och om de kommer till beslut i frågan till valet 2010.

Gammelmedia på detta:
DN, SvD, SvD 2

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur menar du nu? Tror du att man kommer att tulla på ordningen i statsfinanserna för att få med vänstern, eller tror du att man kommer att utesluta vänstern och hoppas på att nå majoritet ändå?

anders hansson sa...

Var ungefär bör taket i kassan ligga enligt dig? Finns det inte en risk att arbetande låginkomsttagare tvingas betala dryga skatter för att säkerställa att höginkomsttagare får högre a-kassa vid eventuell arbetslöshet? Slipper man inte detta genom att individuella fackförbund erbjuder sina medlemmar individuella inkomstförsäkringar? (så som många fackförbund redan gör)

Väldigt få medborgare motsäger sig könsneutral äktenskapslagstiftning, men har det någon betydelse i praktiken? Inga HBT-personer i min omgivning har uttryckt några stort behov, men det är självklart inget argument mot.

Anonym sa...

Jag har redan en tillräckligt klar bild av oppositionen för att veta att jag inte vill ha dem som regering. Vem kan ärligt säga att de vill ha Sahlin som stadsminister efter att ha sett henne svamla sig igenom "superveckan"?

Krassman sa...

Anonym: Man kommer inte att tulla ordningen i statsfinanserna. Jag tror att vänsterpartiet kommer att vara med på ett antal frågor för att sedan stödja en regering som består av s och mp.

Anders Hansson: Tuff fråga Anders men utan att börja räkna och trassla allt för mycket så skulle jag vilja att taket skall ligga på riksgenomsnittet på genomsnittlig månadslön (25 800 kr/mån 2007). Detta skall inte drabba de som har lägst inkomster genom skatter. De försäkringar som finns hos vissa förbund har oxå tak i sig men jag skulle föredra att dessa tilläggsförsäkringar inte skulle behövas. De har ju just tillkommit pga. att taken varit för låga i A-kassan så jag tror inte de löser problemet. Om fler med högre inkomster omfattas av försäkringen så betyder det mer pengar in i systemet vilket förbättrar finansieringen.

Bra synpunkt gällande äktenskapslagstiftningen men min utgångspunkt är att alla människors lika rätt oavsett sexuelläggning. Det är ju märkligt att det finns sex partier i riksdagen som är för, och ändå så kommer inget förslag från den sittande majoriteten.

Anonym: Kan du berätta vad du tyckte var Mona Sahlins svammel under superveckan? Jag tyckte hon var strålande vilket jag även skrivit om så utförligt jag kan. Mona vill gärna ha återkoppling från sina debatter så det skulle vara kul om du ville vara till hjälp.