fredag, oktober 31, 2008

Borg vädjar till allmänheten

Jag trodde aldrig att Anders Borg skulle ge mig ont i magen, ont i magen av skrattande men nu har han lyckats. Trodde inte mina öron när jag hörde Borg på radion idag. Att få höra Sveriges Sheriff av Nottingham nu vädja till småspararna att ställa krav på bankerna för att de skall sänka sina boräntor. Hans retorik för att ge sken av att stå på folks sida är att ställa boräntorna mot bankchefernas miljonbonusar. –Jag tycker att allmänheten bör kontakta sina banker och fråga dem hur de ser på detta. Är miljonbonusar det viktigaste eller är det viktigare att man får ned boräntan, säger finansministern till gammelmedia.

På bilden ser vi Anders Borg skälla på dom dumma bankerna...

Jag tycker att allmänheten skall ringa till Anders Borg (länk till kontaktuppgifter) och fråga honom varför han tycker att de arbetslösa, sjukskrivna, låg och medelinkomsttagarna skall stå för notan för de massiva skattesänkningar på löner och boende dessa redan rika bankchefer fått genom hans politik. Det skulle ju även vara en poäng om Anders Borg hade kollat upp hur det nu är med dessa miljonbonusar för tydligen så är det inte så vanligt, om man kan lita på de banker som uttalat sig. Om nu Anders Borg ser miljonbonusar inom bank och kapitalförvaltning som ett problem så föreslår jag att han använder de verktyg som han förfogar över, nämligen politiken. Varför inte införa värnskatten och lagstifta om att förbjuda bonusar inom vissa branscher, istället för att vädja till allmänheten att göra jobbet. Men det är klart, det skulle han ju aldrig våga.

Gammelmedia på detta:
SvD, DN, The Aftonbladet, The Aftonbladet 2


Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: