måndag, februari 01, 2010

Förtroendet sjönk med 100 000 procent

Fredrik Reinfeldt har gjort en riktig tavla som nu försöker att målas över bäst det går. Björn Fridén på Alliansfritt Sverige tyckte att Reinfeldts sysselsättningssiffror lät märkliga och undersökte saken. Det visade sig att han hade rätt, och Fredrik Reinfeldt fel. Hans påstående att det nu var 100 000 fler sysselsatta jämfört med när den borgerliga regeringen tillträdde 2006 var helt felaktiga.

– Jag måste fungera så att jag litar på de underlag jag får av det enkla skälet att det är många människor som jobbar med kvalitetsgranskning (av underlagen), säger Reinfeldt till TT. Jag kan dock tycka att landets statsminister som själv sagt att det är jobben som kommer avgöra valet 2010 och som gick till val på jobben borde ha en ganska bra överblick över antalet arbetslösa och sysselsatta i alla fall generella siffror. Här avvek siffrorna med hela 90 procent, vilket aldrig han reflekterade över.

Jag prisade Reinfeldt efter den första debatten under "super veckan" genom att skriva att han är påläst. Men att han inte reflekterade över den felaktiga uppgiften med sysselsättningen är ju minst sagt märkligt. Det kanske är samma person som gjort underlaget till Reinfeldt som redigerat Moderaternas egna siffror på utanförskapet för att bättre passa deras verklighetsbeskrivning. Det skall bli kul och se hur det går med den borgerliga sifferexercisen under valrörelsen.        

Gammlemedia på detta:
Aftonbladet , DN , SvD , Expressen 


Nymedia på detta:
S-buzz , Johan Westerholm , Rasmus Lenefors , Alltid rött alltid rätt , Peter Andersson , Mats Engström 

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

100 000 %, ja tjena.

Har du inget vettigare att komma med blir det en lätt alliansvalseger.

Och visst måste man väl ändå säga att det är en framgång att sysselsättningen ligger på samma nivå idag som 2006 trots det svåra ekonomiska krisen vi upplevt sedan dess. Med en rödgrön röra vid rodret hade vi nog haft betydligt högre arbetslöshetssiffror.

Krassman sa...

@Anonym
Du kanske inte ser det som allvarligt att Sveriges statsminister använder siffror som är så felaktiga under en debatt i TV, det gör dock jag. Sedan tror jag inte att denna fråga avgör valet, det kommer dock att påverka kommande debatter, vilket jag misstänker att även du tror.

Med en rödgrön regering så hade vi haft en sysselsättning som hade varit högre, allt enligt Sveriges finansminister Anders Borg (M). Jag litar mer på honom än dig i det här fallet Anonym. Kanske låter konstigt, men det gör jag i all fall.

Kristian sa...

Alliansen tycker inte att 100 000 arbetslösa spelar någon roll. Det beror sannolikt på att 100 000 av deras väljare inte blir av med jobbet utan det är väljare som röstar på något av opositionspartierna. Förhoppningen hos Statsminister Reifeldt är väl att väljarna inte ska se hans trixande med siffror. Fortsätt så här Fredrik så behöver inte motståndarna anstränga sig så mycket.

Christer sa...

Nu är det ju så att Statsministern själv inte sitter och räknar utan får dessa siffror av någon annan.

Någonting som dock är mer intressant och som ni kan få suga på är de korrekta siffrorna. Under strålande högkonjunktur 2006 är lika många arbetslösa som under brinnande lågkonjunktur 2010. Skulle ge mycket för att få se era innersta tankar kring den karamellen.

Vidare tror jag Mona, som själ från staten, påstår att ca 150 blir utförsäkrade varje dag när den korrekta siffran är 115 enligt vänsterblaskan Aftonbladet. Hon har ju dryftat det i en vecka nu.