torsdag, mars 10, 2011

Reinfeldt räds mustaschen

Många är glatt överraskade över den Socialdemokratiska valberedningens besked att nominera Håkan Juholt till ny partiordförande. Några sura uppstötningar har jag noterat, och den suraste av dom alla kom inte helt oväntat från Fredrik Reinfeldt. Likt Per Gudmundson och PJ Anders Linders så skiner Reinfeldts rädslan rätt igen de spydiga kommentarerna och haltande analyserna. Rädslan över vad detta kommer att betyda för det politiska klimatet kan inte Reinfeldt överblicka precis som andra borgerliga megafoner, det är därför dom är rädda.


Nu är Håkan Juholt nominerad och bredvid honom står ytterligare en kandidat, en kandidat till partisekreterare, Carin Jämtin. Ett namn som bekanta till mig gärna ville se som nominerad till partiordförande. Oavsett så känner jag att detta är en spännande och spänstig kombination av ledarskapet. Socialdemokraterna behöver både en organisatorisk så väl som politisk renässans och om dessa två kandidater nu väljs, och får utse sitt lag, så har Reinfeldt all anledning att vara ängslig.

Reinfeldt framhäver sitt parti som det alltid pragmatiska utvecklas med samhällsförändringar. En förklaringsmodell av ett konservativt parti som driver kapitalets och systemens intressen framför människans. En grund analys som knappt är värt det papper som detta vandrade flygblad nu citerats på. Salamin på toppen i Reinfeldt vomering måste ändå vara detta fasansfulla faktum att Håkan Juholt använt svordomar i frågan om förnyelse.

Jag förstår Reinfeldt, jag förstår att han är orolig. Kontrasterna i politiken kommer att bli tydliga under det politiska ledarskap som nu valberedningen föreslår, och det är det sista Moderaterna vill ha. De vill nämligen inte att det skall vara någon skillnad, de vill nämligen inte att så många skall bry sig. De vill nämligen inte att väljarna skall förstå att om vi löser samhällets problem tillsammans så är det fler som kan förverkliga sina drömmar och sina liv. För Reinfeldt vet att om sanningen skall fram, så är Solsidan bara en tv-serie och de höga tittarsiffrorna betyder inte att alla vill bli som i serien.

Gammelmedia på detta:

Nymedia på detta:

Krassman / In Your Face

14 kommentarer:

PeO sa...

En första reaktion måste ju trots allt bli ett stort "Va?!?". En mysgubbe med betonghäck och snorbroms modell Ä. S kvinnorna lär ju inte gilla den här snubben, det är ett som är säkert.

Man trodde ju nånstans på allt detta förnyelsesnack men nu vet jag inte. Redan det att du, Krassman, bara talar om Reinfeldt i detta blogginlägg och väldigt lite om Juholt säger väl det mesta. Detta luktar kompromiss a la Sahlin än en gång.

Nåja, PR byrån, spinndoktorerna och stylisterna har i alla fall fått nåt rejält att bita i!

Anonym sa...

Tycker att det är bra att de självklara namnen sa nej för då började valberedningen se utanför boxen och fick fram Juholt.
Och om jag var tveksam (vilket jag inte var) när jag hörde namnet Juholt så blev jag 100% övertygad när jag hörde Reinfeldts reaktion :)
Gydvan

111 sa...

Bra skrivet!!!

Anonym sa...

S borde valt en kvinna. Så otidsenligt med knubbig gubbe med musche. Ni har tappat min röst

Krassman sa...

@Anonym 12:53
Osis för oss då. Om din röst nu avgörs av könet så får det väl bli Maud Olofsson för din del då, än så länge alltså.

Personligen så kan jag tycka att politiken skall avgöra var man lägger sin röst men vadå, vi är alla oika och det gillar jag.

Spiff sa...

Ingen räds Juholt och Jämtin Krassman. Vi har inte slutat skratta än, efter Andnors otroligt bleka presentation...

Nils sa...

@Krassman.
OM nu "politiken skall avgöra" som du påstår, så står vi fortfarande undrande..
Vad vill karln? Och vari ligger nytänkandet och förnyelsen?
Förstår att det känns tungt nu, men det finns gränser för att försvara det absurda...

Krassman sa...

@Spiff
Nu är det liksom inte Andnor jag skrivit om. Hennes presentation får stå för henne och det är inte det jag skrivit om.....suck Spiff.

@Nils
Ta det nu det lilla lugna, han är inte ens vald ännu. Hur lång tid tog det innan Reinfeldt hade formerat sig själv och sitt parti efter det svidande nederlaget 2002?

Jo, Reinfeldt blev ordförande för Moderaterna den 25 oktober 2003. Han presenterade de "Nya Moderaterna" 25 augusti 2005 på arbetsstämman i Örebo. Det betyder 22 månader, nästan två år alltså. Men ta det lungt Nils, det här kommer att gå fortare.

Af Dunkelspel sa...

När högertrollen är missnöjda och ovanligt gnälliga så ser jag det som ett gott betyg.

Vad det gälle nytänkande och förnyelsen så har moderaterna kommit undan med att endast göra det med ord.

fredriktomte sa...

Det är precis det som behövs, en tydlig vänsterpolitik som *inte* kan förväxlas med den politik alliansen bedriver. Jag känner mig klart positiv inför Juholt.

Högertrollet sa...

Hmm, vari ligger "valet"?
Och hur kommer det sig att så fort någon ifrågasätter en vänsterblogg kallas de "troll" eller SD-anhängare? Svårt med att andra "gillar olika"?
Högerbloggar verkar betydligt mer tolleranta och mottagliga för kritik och ifrågasättande!? Bättre självkänsla kanske...

Krassman sa...

@Högertrollet
Varför vissa kallas för troll eller SD-anhängare kan ju ha med att göra att man väljer anonyma signaturer med politiska anspelningar. Ta "högertrollet" som ett exempel.

När det sedan gäller acceptansen för oliktänkandes beskrivningar och formuleringer så skulle jag tro att det där är mycket individuellt. Jag tror att det har att göra med sin egna kommentar och det skrivspråk som man använder.

Om du upplever att dina synpunkter och annalyser har högre acceptens och bemöts med högre tolerans hos borgerliga bloggare, till skillnad från bloggare till "vänster", så kan det helt enkelt bero på att du kanske har dina värderingar närmare de borgerliga bloggare som du kommentarer hos.

Vad tror du om den analysen, kan det ligga något i den, Högertrollet?. Eller menar du att det är den enskillde bloggarens självkänsla som avgör bemötandet av en politisk frågeställning. En analys som jag för övrigt tycker halatar betänkligt.

Dan Andersson sa...

Snubblade in på den här bloggen av en tillfällighet men slogs av något som är gemensamt (verkar det i alla fall) för de flesta bloggare.
Jag tillhör väl en utdöende sort som reagerar men finns det ingen, oavsett politisk ståndpunkt, som kan skriva korrekt svenska? Ni klarar ju inte av att få ihop ett enda inlägg utan stavfel, syftningsfel och märkliga meningsbyggnader. Gärna kryddat med lite nykonstruerade ord. Är alla som bloggar eller skriver kommentarer produkter av 80-talets flumskola? Skulle vi tala lika illa som vi hanterar skriftspråket - inte "skrivspråket" - så skulle ju alla sluddra.

Krassman sa...

@Dan Andersson
Jag tror inte du tillhör en utdöende sort Dan, men jag tror att din jämförelse mellan bloggare och i övrigt producerad text är lite för enkel. I all fall sett till hur arbetet utförs.

Vid bloggande så är tiden till publicering kritisk vid varje tillfälle och korrekturläsning prioriteras lätt bort, i alla fall i mitt fall. Sedan så kan jag även meddela att mitt skrivande har blivit mycket bättre sedan jag började blogga, så jag är glad att du tar upp detta.

Att blogga är att ge sin syn på ett ämne och är ett personligt skrivande. Språket utvecklas och nya ord tillkommer, men visst kan jag hålla med om att jag slarvar med stavningen. Men för mig så är inte det det viktigaste med mitt bloggande, jag tror nämligen att budskapet går fram ändå.