onsdag, mars 02, 2011

Var ligger sanningen

Miljöpartiets Peter Eriksson är snabbt ut ur startblocken när det gäller den tidigare dödskjutningen av två svenska officerare i Afghanistan, och jag har viss förståelse för det. Obduktionsprotokollen som nu blivit kända pekar, enligt nya experter på området, att de stupade dödades av svensk eld. Om nu så är fallet vet vi inte, men om så är fallet blir ju frågan vad som ligger bakom åklagarens agerande intressant. Men än så länge kan vi bara gissa, vilket jag tycker är just det största problemet.


Vill man inte spä på ifrågasättandet av den svenska närvaron så skall hanteringen av de som förolyckas eller skadas under insatsen stärka skälen till närvaron, inte försvåra den. Om det då spekuleras i efterhand om att förluster skett av egen eldgivning så underlättar det knappast den folkliga opinionen i frågan. Om det nu stämmer att Johan Palmlöv, Gunnar Andersson och Mohammad Shabab Ayoulay dödades av svenska skott så har har detta trapetsnummer utan skyddsnät skördat ännu fler offer och orsakat änn större skada. Fakta på bordet innan spekulationerna eskalerar ytterligare.

Dessa spekulationer skadar det tveklöst så mycket mer än om korten kring denna tragedi hade lagts på bordet tidigare. Jag tycker Eriksson gör helt rätt i sitt agerande, han gör helt rätt i att peta i ett sår som alla helst vill glömma. För oavsett vilka motiv som åklagaren haft för att lägga ner förundersökningen så behöver det upp på bordet för att bringa klarhet. Rykten och spekulationer skadar det förtroende som finns hos anhöriga, trupperna på plats, myndigheter, beslutsfattare, och svenska folket.

Sanningen om två svenska officerare och deras Afghanska tolk dödades av varandras, eller sina kamraters skott den där dagen i februari 2010 måste klarläggas. Sten Tolgfors har givit en skriftlig kommentar på ämnet, som jag tycker lämnar lite mer att önska. Självklart så skall försvaret och åklagare lämna svaren på de frågor som nu ställs men den aviga inställningen som Tolgfors signalerar ger mig känslan av att han gått i Bildts skola gällande osympatiska karaktärsdrag. Något som jag tycker frågan inte behöver kryddas med, visa lite empati och ta dessa uppgifter seriöst istället.

Enligt den tidigare förundersökningen gick det inte att fastställa att kulor från svenska soldater träffade Gunnar Andersson och Johan Palmlöv – men det gick inte heller att utesluta, eftersom man hävdar att ingångshål kan krympa. Vart sanningen ligger i detta skall vi inte låta dessa nya uppgifter få avgöra. Upp med alla korten på bordet, för anhöriga, soldaterna på plats, berörda myndigheter och ansvariga politikers skull.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / Aftonbladet2 / DN / DN2 / DN3 / SvD / Expressen /

Nymedia på detta:
Svensson / Jinge / Vargen / Mattes dagsaktuella / Röda Berget /

Krassman / In Your Face

5 kommentarer:

Anonym sa...

I en stridssituation är det mycket som är kaotiskt, även om man gör allting rätt kan det bli fel. Jag håller nog med översten Henriksson i detta fall. Om man litar på åklagaren, att han gör sitt jobb, kanske vi andra inte behöver veta alla detaljer.

Pär

Krassman sa...

@Pär
Du har rätt, men hur hanterar vi då det som nu uppkommit. Är bevisningen så svår att man inte kan ta upp det igen och då dementera dessa rykten/fakta. Jag tror nämigen inte att detta kommer att försvinna.

Anonym sa...

Du har en stor poäng Kristian, och jag har inget bra svar. Kanske har vi blivit så vana vid att få veta allt om allt och alla, att det inte går att stoppa.

Sedan tycker jag att det finns det annat vi INTE får veta som vore betydligt viktigare att få reda på. Vad Maud Olofsson eg tycker om att Sveriges elpris är högre än omvärldens. Eller varför det är rätt att hålla löntagares löneökningar nere medan direktörer får lyft på 20%. Eller hur ett samhälle som blir allt mer delat i de som kan (kan åka på skidsemester, kan låta barnen idrotta och spela instrument, kan hantera en oväntad tandläkarräkning) och de som inte kan egentligen mår.

Men jag har inga svar på hur vi ska ändra fokus, känns ibland som att folk inte längre bryr sig.

/Pär

Krassman sa...

@Pär
Såg igår att det var fler politiker som nu anslöt sig till Peter Erikssons linje, rätt eller fel vet jag inte. Men nu när "grisen är ur säcken" så måste den in igen, för allas skull.

När du sedan skriver om andra frågor kan jag inte annat än att hålla med. VAD som är intressant och VAD som skall gransjkas avgörs i allt för stor utsträckning av media.

För lite handlar om samhället och den utveckling som nu sker. Vi får hjälpas åt att lyfta den debatten och jag skall göra vad jag kan.

Anonym sa...

Kör hårt! :-)