Carl Cederschiöld föreslår att ändra undantaget för miljöbilar i Stockholm så att nyregistrerade bilar tvingas betala trängselskatt redan från 2009. I dag gäller riksdagsbeslutet från förra året som säger att miljöbilar slipper betala trängselskatt fram till 1 juli 2012. Det finns ju risk för att hela systemet med trängselskatt urholkas allt eftersom människor köper allt fler miljöbilar som slipper trängselskatten, säger Carl Cederschiöld.
Det är köerna som är den här killens problem, inte klimatfrågan
Det är helt fantastisk vilken insikt gubben nu fått i denna fråga, att politiken verkligen kan påverka människors val. Han uppger att tanken med trängselskatten var att reglera trafiken i innerstan, och då trängs miljöbilarna lika mycket som andra bilar. Det enkla faktum att trafiken har minskat med 20-25% (i alla fall under försöket) tycks gått honom helt förbi. Vi kan konstatera att det nya miljöpartiet moderaterna kommer få det ännu svårare att lyckas ge sken av att föra en politik som är till för att värna vårt klimat och vår miljö. Nej du Carl, ge bilister fler morötter att skaffa en miljöbil. Inte färre.
Krassman, In Your Face
4 kommentarer:
Jag kan ju lämna en kommentar på svenska. Den där gubben Cederskiöld borde omedelbart tas ifrån sina uppdrag för det nya "miljöpartiet" moderaterna. Skrämmande utveckling i Stockholms stad. Han bryr sig tydligen inte om vilka beslut riksdagen tar.
På vilket sätt har biltrafiken i Stockholm med klimatet att göra?? Bilismen står globalt för endast 10% av co2utsläppen, Stockholmstrafiken i sig blir därmed en ganska obetydlig droppe i havet.
Att däremot främja alternativa bränslen är bra. Det hjälper oss att bygga upp produktion och distribution av lokalt producerade bränslen inför den kommande oljekrisen. Problemet är att man subventionerar korkade lösningar, som etanol. Man borde omgående lyfta dessa bilar från undantagen att betala trängselskatt och koncentrera sig på att endast subventionera de bättre alternativen som biogas och el-/hybrid-drift.
Janne: Du förstår nog oxå vilken koppling som biltrafiken har till miljön. Din inledande fråga vittnar om att du försöker visa att du inte har någon förståelse för att biltrafiken bidrar till växthuseffekten. Något som du sedan i nästa mening själv skriver.
För oss som lever i regionen så är biltrafiken inte en obetydlig droppe i havet. Mätningarna som gjordes under försökstiden visar på minskade utsläpp med 14% i innerstaden; 2,5% i länet och en minskad trafik med 20-25%.
Jag tycker ditt argument att lyfta Etanol bilarna från subeventionen är fel. Visst är etanol det minst miljövänliga av alternativen men att ta bort subventionerna för dessa för att ge dessa till andra alternativ förbättrar inte totalen. Höj skatter och avgifter för de fordon med fosilabränslen istället och förbättre och förenkla för alla godkännda alternativ.
Ja tänk så hemskt det skulle vara om alla köpte miljöbilar och trängseln bara fortsatte och fortsatte... det är nåt som kommande generationer skulle få lida för minsann...
Dessutom är ju Carlgrens uttalande om att Cederskiölds logik faktiskt håller - miljöbilar trängs ju faktiskt lika mycket som andra bilar enastående intelligent för att komma från en miljöminister.
Skicka en kommentar