söndag, november 02, 2008

+0,8% och storhetsvansinnet är ett faktum

En ny folkomröstning om euron bör hållas senast 2011 kräver nu Fp:s ledning. De anser att finanskris och stundande lågkonjunktur gör att frågan om att byta valuta nu har blivit ”akut”. Fredrik Reinfeldt meddelar att moderaterna inte tänker ta upp frågan om en ny folkomröstning om euron till följd av finanskrisen och enigheten inom den moderata alliansen är som i frågan om könsneutrala äktenskap med andra ord. Är det ökningen på 0,8% i opinionssiffrorna som får Fp att viljan uträtta stordåd eller är det så här ett parti som har 7,3% visar ansvarstagande och handlingskraft, i så fall tror jag att den moderata kannibalismen kommer nå nya höjder ju närmare valet vi kommer.
Finlands sak kan bli vår, men av rätt anledning tack

Jag tycker FP:s utspel tyder på storhetsvansinne och att de på något sätt givit sig själva ledartröjan när det gäller Sveriges EU-engagemang. Naturligtvis skall de ha en eloge för sina ambitioner men jag tror knappast att det kommer att betala sig. Folkpartiet riskerar att lägga en blöt filt över frågan precis som jag kan tycka att FI gjort när det gäller jämställdheten. Sedan från vi från oppositionen väl bara tacka för att FP nu lyft fram ytterligare en fråga där den moderata alliansen inte håller ihop. Jag tycker det är ett politiskt fattigdomstecken av Fp att ta upp frågan med hänvisning till lågkonjunktur och finanskris. Kan bara tolka det som det inte varit aktuellt om det varit högkonjunktur utan här skall man använda krisen för att på så sätt mer eller mindre tvinga fram ett ja till euron. Jag är redan för så mig behöver dom inte skrämma med lågkonjunkturer eller kriser och jag tror att de som är emot bara blir ännu mer emot med denna taktik.

Gammelmedia på detta:
SvD, DN, The Aftonbladet


Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: