Det var ett par år sedan jag lämnade mina fackliga uppdrag men man slutar ju aldrig att förundras av uppfinnings rikedomen hos vissa företagsledningar, när det gäller att leka med orden i alla fall. Coop skall fram till och med 2010 minska företagets kostnader med 1,5 miljarder kronor och i tisdags blev det känt att för att nå dit så skall man minska antalet anställda med 1 000 heltidstjänster. Om detta är det första större varslet inom detaljhandeln i denna begynnande jobbkris kanske är för tidigt att säga men det är ju kanske ingen slump att man skall minska fram till 2010, konjunkturen spås ju att ta fart då igen.
Ny pressansvarig oxå, sa Bull. Kanske det sa Bill
Otaliga är alla de ursäkter jag fått höra inom industrin där kvartalskapitalismen härjat med dåliga omorganisationer för att minska på personal, men Magnus Frisk som är pressansvarig på Coop tar nog priset i sin förklaring till detta beslut. - Det är en del i ett större program för långsiktig lönsamhet, säger han till gammelmedia. Man kan ju bara ställa sig frågan vad Coop arbetat mot tidigare. Har dom jobbat fast och beslutsamt mot kortsiktiga vinster tidigare eller? Om det nu är konjunkturläget tycker jag Magnus Frisk skall säga det, eller om det har att göra med Coops enorma satsning på e-handel kan han väl säga det. Oavsett vilket så borde han i alla fall hitta en bättre formulering, innan han oxå får hitta ett nytt jobb.
Gammelmedia på detta: SvD, DN,
Krassman, In Your Face
7 kommentarer:
Håller med. Ordbajs.... Man kan ställa sig frågan ibland om vad som är nytt. En annan vinkling kan vara att "... har tidigare arbetat med kortsiktiga förluster...."
Vem vill säga det`?
Om han vill få oss anställda att "tro" på att det blir bättre utan oss gamla och lojala medarbetare så sket han en lök. Vi fattar faktiskt. Nu ska de in med billig arbetskraft, studenter med låga löner och en billigare arbetsgivaravgift. Så tackar dom mej efter 10 år, nu ligger jag med på listan efter de förrförra uppsägningarna.
man spyr rätt ut när man läser det...
Mia: Usch fy fan säger jag bara. Långsiktigt lönsamhet, vilket skämt. Jag har sett det tidigare, ny personal, högre personalomsättning, mindre nöjda kunder, mindre kunder, minde lönsamhet, nya uppsägningar...
Hmm. Det har slltså inget att göra med den förändrade marknaden med t.ex LIDLs intåg och med en större rörlighet bland kunderna. Eller att COOP för länge sen gjorde en totaltabbe när man satsade på sina stora Lador (Coop Forum) för vem fan köper en liter mjölk, några bananer, en borrmaskin, ett dasslock och några DVDer att bränna? Eller att man helt enkelt blivit utkonkurrerade av ICA?
Anonym: Jag vet inte, du får fråga den där Magnus Frisk på Coop. Oavsett så kan han ju säga vad det är som gör det.
Hej Krassman! Det är inte kommunister vi har att göra med..
Du är för löjlig!
Antingen får alla gå till slut eller också räddar man några. Alla får konkurrera på marknaden och det är fasiken så mycket roligare att vara lönsam än inte. Vems är felet?? Ja inte vem man, men att fortsätta på samma bana är inte framtiden. Inte för något företag som inte kan visa lönsamhet. Det måste ju gå runt! Gamla och lojala med vad?? Kunderna, att det är snyggt? Är man lojal kan man sätta andra än sig själv i första rummet?
Skicka en kommentar