måndag, november 17, 2008

Lilla högljudda gruppen och bloggvärlden

Justitieminister Beatrice Ask välkomnar debatten om Ipred men ger ett outplånligt intryck av att hon inte tagit till sig av, eller lyssnat på kritiken. Hon väljer att kommentera kritiken mot Ipred med att säga att de som tillverkar någonting också ska få betalt har starkt stöd hos svenska folket. Inte för att jag läst alla inlägg och kommentarer på området men att artister inte skall få betalt är väl inte det största frågan med detta. Jag tror att ALLA ställer sig bakom att upphovsrättsinnehavare skall få betalt för sina verk, dock måste kostnaderna för en enskild mp3 vara realistisk för att skapa efterfrågan, vilket jag inte tycker att det är idag. Någonstans vid en halv euro går nog min smärtgräns.

Behöver inte stoppas men gott och väl göras om...

Det som är största kritiken mot förslaget är att upphovsrättsinnehavare skall kunna få polisiärabefogenheter och göra sina egna förundersökningar när de misstänker brott som begåtts. - Jag tycker att debatt är bra. Det finns ju en liten grupp som är oerhört engagerad och hörs mycket, och så är det alltid. Men att de som tillverkar någonting måste få betalt för sitt jobb, det tror jag att de flesta ändå håller med om säger Ask till gammelmedia. De som tillverkar något skall absolut (på något sätt) få betalt, men det måste kunna ske utan att de för det blir polis på kuppen. Sedan kan jag inte inte förstå språket som Ask använder för att nedvärdera de som inte delar förtjusningen över Ipred som mångmiljonären Per Gessle gör. Om Beatrice Ask menar de borgerliga ungdomsförbunden med "liten grupp som är oerhört engagerad och hörs mycket" eller om det är uppropet på Facebook med snart 40.oo0 medlemmar framgår dock ej av hennes kommentarer. Oavsett så är Stims:s förslag till lösning på Ipred som ni hittar här det bästa så här långt.

Gammelmedia på detta:
SvD, SvD2, DN, DN2, The Aftonbladet
Nymedia på detta:
Svensson, Louise P, Tankens vindlar, Oxo fisk


Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om man läser kommentarerna framgår det att de flesta pirater alls icke anser att de som äger upphovsrätten ska ha betalt.

Tvärt om genomsyras "debatten" av en sällsynt avundsjuk attityd. Varför ska den och den kunna leva av att producera en film var tredje år (när jag tvingas gå till mitt skitjobb i ur ock skur). Dessutom verkar många tycka att det hör till de mänskliga rättigheterna att fritt ladda hem musik och video man av olika anledningar inte anser sig ha råd att betala för.

Din kommentar angående smärtgräns är också rätt talande för det rättslöshet upphovsrättsägarna verkar känna. Nämligen att konsumenten bestämmer priset (ofta löjligt lågt) och sedan anser sig ha rätt att konsumera produkten gratis om skiv- och filmbolagen inte "inser" marknadens och den nya teknikens hårda lag och slumpar bort sina produkter.

Jag tycker att IPRED är en helvetes dålig idé, men förstår samtidigt inte hur alla de som olagligt fildelar kan vara så naiva att de inte inser att deras tilltag måste orsaka en motreaktion.

Anonym sa...

Björn här ovan pekar på en av de delar i debatten som den högljudda anti-Ipred (eller kalla det TPB maffian) gör allt för att dölja. Man gömmer sig bakom stora ord om DEMOKRATI, ÅSIKTSFRIHET, FÖRMYNDERI och DEN NYA TEKNIKEN SOM FÖRÄNDRAR ALLT. Speciellt detta om demokrati är lite lustigt när man sen skriker "håll käft du tycker inte som jag!" åt de artister och upphovsmän som i DEMOKRATISK anda försöker göra sin röst hörd. Och sen dessutom, i vissa fall, uppmana till BOJKOTT av en artist som inte har rätt åsikt enligt den allsmäktiga TPB maffian. Lite som i gamla Sovjet eller Kina.

Varför inte bara säga som det är? Vi vill ha vår musik gratis och skiter i om artisten får betalt eller inte. Det finns ju än aldrig sinande ström av nya att lyssna på när den man lyssnat på vill ha betalt. Eftersom det är så förtvivlat enkelt att göra musik idag.

Ganska länge har TPB maffian haft monopol på debatten och sas problemformuleringen. Nu har även den andra parten börjat få sin röst hörd vilket är bra. Om inte annat ur ett demokratiskt perspektiv.

Krassman sa...

Björn: Tack för din kommentar, jag skall ge lite av min bild på det du skriver. Om nu en Pirat är samma sak som en fildelare så är det endast 26% av dessa som anser att det är för dyrt att ladda ner musik via någon betaltjänst, enligt WII:s rapport "Svenskarna och Internet 2007".

Bilden som du säger att de flesta inte vill betala för det som de laddar ner tycker jag inte är representativt med den siffran. Sedan så tycker jag att det är mycket intressant att andelen som köper mycket musik är större hos de som fildelar än de som inte fildelar. Något som jag tycker oxå pekar på att de flesta är villiga att betala något för sin musik.

Om du tycker att min smärtgräns för en mp3 är talande för rättslöshet så tycker jag att du i alla fall borde kunna säga vad du tycker är rätt prissättning för en mp3 fil. Sedan så tror jag inte att någon som begår en olaglig handling om det nu är fildelning eller fortkörning inte förväntar sig en motreaktion, tror du verkligen att det är så som du skriver att de 1,4 miljoner människor som fildelar i Sverige inte förväntar sig att något kommer att göras för att minska denna olagliga handling.