I panelen på seminariet ingick Jan Sherman (TV4), Ibrahim Baylan (S), Per Schlingmann (M), Agneta Börjesson (MP), Erik Ullenhag (Fp) och en media forskare som jag tyvärr missade namnet på. Mycket intressanta frågor kom upp under seminariet och jag kan konstatera att samtliga partier som var där ställer sig bakom att hitta gemensamma spelregler för reklamen i TV. Om öppen redovisning av partiernas ekonomi och hur man finansieras sin reklam kommer att vara en del i detta får vi väl se. Det är i alla fall någon om Ibrahim Baylan (S) efterlyste flera gånger men fick ett ganska svalt mottagande från de övriga partierna. Alltså de borgerliga som idag sänder TV reklam.
Jan Scherman (TV4) och Ibrahim Baylan (S) hade ganska tuffa ordväxlingar och moderatorn hade det tufft att hålla kontroll på samtalet. En fråga som direkt slår mig när jag skriver detta är om SD är intresserade av de etiska riktlinjer som de övriga partierna talar om. De kommer nämligen att erbjudas att göra TV reklam på TV4 precis som alla andra partier, vilket de även säkert kommer att göra.
Gammelmedia på Almedalen och detta:
Nymedia på Almedalen:
Krassman, In Your Face
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar