fredag, juli 03, 2009

Vem betalar vår utrikesminister?

Jag tycker att våra folkvalda politiker skall ha bra betalt för sina uppdrag. Lönen för heltids politiker skall vara så pass bra så att man inte är tvungen att ha andra uppdrag eller inkomster som gör att man kan hamna i en beroendeställning. Utrikesminister Carl Bildt har samma lön som de andra statsråden i den borgerliga regeringen: 108 000 kronor i månaden.

Men hans inkomst är bra mycket större än så visar det sig nu efter att politikerbloggen gjort en granskning. Enligt den så skall Carl Bildt tjänat 7,8 miljoner under 2007. De inkomster förutom lön som gäller skall enligt politikerbloggen vara försenade styrelsearvoden. Så min fråga blir ju då, vem betalar vår utrikesminister?

Gammelmedia på detta:
Nymedia på detta:
Politikerbloggen

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Lime Portixol sa...

Oj... är det nyhetstorka för Krassman?

Peo sa...

Krassman är väl mest avundsjuk på att Bildt är en smart placerare och vet att få betalt för sin kompetens. Något som ju traditionellt sett är "att vara osolidarisk" en enligt S språkbruk.

Krassman sa...

@Peo
Som jag skrev i inlägget, så uppger Politikerbloggen att dessa pengar inte är från vinst på kapital. Är det kanske att Bildt har placerat sig i olika styrelser och kan få denna summa som styrelsearvoden som du menar med smart placerare?

Vad du sedan vet om vad som är traidionellt språkbruk inom Socialdemokraterna och att vi inet skule stå för att man skall få betalt för sin komptens visar tydligt att du inte vet hur det ligger till eller ens kan läsa dig till hur det förhåller sig i verkligheten. Lite som vanligt alltså Peo. Jag förmodar att du inte delar min uppfattning om politikers löner utan då tycker att man skall ha sidoinkomster som politiker. Något som jag inte tycker i alla fall, vilket jag även beskrev i mitt inlägg.