lördag, november 21, 2009

Klart som fan det är komplicerat

Så jäkla nonchalant Carl Bildt. Inte konstigt att hans försvar blir att "det är komplicerat". Det stämmer till viss del eftersom det inte blivit enklare att vara arbetsgivare i Sverige sedan den Moderata alliansen tog över landet. Men på den här nivån, kom igen va! Vad är det som är så förbannat komplicerat. - Arbetsgivare har ansvar för att lämna kontrolluppgift till Skatteverket, innehålla preliminärskatt och betala in den samt att betala sociala avgifter för arbetstagaren, meddelar skatteverkets handläggare. Kan detta vara första gången för paret Bildt? De får väl helt enkelt ringa Maud Olofsson (C), hon har väl koll på detta med företagande.

Gammelmedia på detta:
SvD, DN, Aftonbladet

Nymedia på detta:
Alliansfritt, Från min horisont, Görans tankar&bagateller
, Peter Andersson, Quero, SKP, Åsa Westlund

Krassman, In Your Face

6 kommentarer:

Matthias sa...

Tråkigt med raljerande i ironisk ton över "det är komplicerat" (som om det inte vore det) och att det här utnyttjas för att framställa paret Bildt i dåligt sken.

Vi vet inget närmare om omständigheterna. Det enda vi vet är att Skatteverket bedömt situationen annorlunda än paret Bildt, att Carl Bildt anser att de handlat rätt, och att Corazza Bildt säger att situationen var komplicerad men att de förstås rättar sig efter Skatteverkets bedömning om de gjort fel. Allt verkar ju OK! Det är faktiskt komplicerat med "var man anses bosatt" - jag vet själv, för jag bor utomlands men jobbar mycket i Sverige. Det är verkligen inte lätt att veta 100% om man gör rätt, även om man vill vara hederlig!

Bildt har ju betalat skatt/soc el.dyl. (vet ej exakt vad) - i Italien, vilket var vad de skulle enligt deras bedömning.

Britta Sethson sa...

Du;
Maud har noll koll!
Hon vet ju inte vad hon säger ena dan eftersom hon kan säga precis motsatsen nästa dag

Krassman sa...

@Mattias
Är Carl och Anna-Maria skrivna i Sverige, jag misstänker att de är det. I så fall skall de ta upp det i deklarationen, om inte för att i alla fall vara säkra att de gör rätt, i båda deras länder där de bor. Eller delar du inte den uppfattningen?

Som minister i Sverige och representant för Sverige i Europaparlamentet så förväntar jag mig faktiskt att man har bättre uppföljning och kontroll på sina uppgifter när man har kontakt med myndigheter, så som skatteverket i detta fall. Självklart så tänker jag fortsätta att raljera och vara ironisk, eftersom jag gör bedömningen att det är fullt legitimt i detta fall.

Matthias sa...

Krassman: Njae, det är deras barnflicka som ska ta upp det i deklarationen (hon som skattar), och bor hon i ett annat land så deklarerar hon bara där, inte i Sverige. Paret Bildt ska betala in preliminärskatt, och det gör de dit barnflickan säger att det ska betalas, precis som alla andra arbetsgivare (den anställde säger var han/hon bor, arbetsgivaren litar på att det stämmer). Med tanke på att Carl är känd politiker, så är det såklart rimligt att han/frun också dubbelkollar det hela också, och det har de ju också gjort vad jag förstås. Sen har skatteverket bedömt annorlunda.

Sen så ska Bildt betala (och kanske deklarera, vet inte om man gör det) soc.avgifter för sin anställda. Vilket land man ska betala det i är klart krångligt att lista ut. Det finns olika regler för under 6 månaders eller längre vistelse utomlands (senast jag kollade), sen, om det pågår mer permanent, olika regler beroende på hur många dagar om året/i månaden man vistas i respektive land, om man har medborgarskap i ett eller båda länderna (i det här fallet kanske även ett tredje), om man har bostad i ett eller båda länderna (och hur räknas det om man får bo på jobbet?), om man har egen familj i något land, var man oftast vistas (kan nog bli extra krångligt för utrikesministerns familj som säkert reser jättemycket). Det beror i alla fall inte (enbart) på var man är "skriven".

Har själv fått s.k. "bakläxa" av Skatteverket med skattekrav på kring 100.000 kr ett av åren jag bodde utomlands men jobbade mycket i Sverige. Efter att jag skrivit och förklarat situationen, visat intyg från skattemyndigheten utomlands etc. så ändrade sig Skatteverket igen och sa att jag hade haft rätt från början. Det var inget märkvärdigt (fast lite skrämmande först när brevet kom). Jag känner igen mig lite här och tycker synd om Bildt som lite grand svartmålas fast han kan vara (och jag tror är) helt oskyldig.

Krassman sa...

@Mattias
Fair enough, men kan det är ändå så att det inte är någon annan än Carl Bildt och hans fru som varit arbetsgivare. Och ansvaret är deras, eller hur Mattias? Oavsett hur komplicerat detta är Mattias.

Sven Tycker sa...

Paret Bildt får väl bestämma sig. Bor dom i Sverige så bor dom här, men bor dom i Italien så kan dom kanappast vara utrikesminister i Sverige och EU-Parlamentariker för Sverige. Dom får väl flytta till Italien så blir allt rätt (och så slipper vi........)