onsdag, november 04, 2009

Samma metoder, nu som då

Att Muf:s spritfester är en av deras prioriterade och viktiga verksamheter har vi vetat länge. Hur många vittnesmål från kamrater inom blåleran och offentligheter som Henrik Schyffert som berättat om dessa spritfester har jag faktiskt tappat räkningen på.


Jag vet inte om jag är förvånad om ett konservativt ungdomsförbund fortsätter i sina tidigare hjulspår, snart kommer väl den gamla logon "Jag älskar att äga" att bäras av dessa unga moderater. Dessa unga som knappast tillhör de "nya" Moderaterna, i alla fall att döma efter deras värvningsmetoder. Sedan kan man ju fundera på om dessa fester pågår på fler ställen, och vilken koppling detta har till Muf:s ökande medlemsantal. Ett samband skulle ju inte vara helt otroligt.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet, DN, SvD-blogg, DN2, SvD2
, DN3

Nymedia på detta:
Mittenradikalen, Camp Kent, Chattens,
John Johansson, Jonas, Niklas.in

Krassman, In Your Face

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, alla ungdomsförbund är ungefär lika illa.
MUF kan iaf vara stolta över att deras ledare inte är full OCH skriker blatte åt vakter på utekrogar. Kanske därför de ser till att ha egna privata fester?

Krassman sa...

@Anonym
Jag tror inte övriga ungdomsförbund har som system med spritfester för att värva unga till sin organisation.Vad jag vet så är Muf det enda, men du kanske har något att berätta?

Vad sedan en företrädare gör och inte när de är ute privat är en annan sak, eller tycker du inte det? Sedan så vet jag inte om någon annan ordförande varit ute och betett sig som du skriver.

Anonym sa...

Som sagt, samma gamla metoder. Jag hängde med en kompis på en MUF-förfest i Skellefteå för många år sedan när Tomas Idegard höll till där. Han gick glad i hågen runt med medlemsblocket bland de supande ungdomarna för att värva medlemmar.

Anders sa...

Ja, att MUF använder fester med billig/gratis alkohol för att värva ungdomar är ju ingen nyhet direkt. Vidrigt är det.

Spiff sa...

MUF har ju den goda smaken att inte supa och slåss i offentliga lokaler som Crazy Horse i alla fall;)

Anna Sjödin nästa statsministerkandidat för (s) månne?

Patrik sa...

Kanske hade varit bättre om de faktiskt var ute på krogen. Då kanske de inte skulle misshandla sina egna?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1384596/muf-topp-anmald-for-misshandel

Anonym sa...

Jag är medlem i det förbund som avslöjande MUF, Ungdomens nykterhetsförbund. Detta är något jag och många andra inom "ungdomspolitiska arenan" har vetat länge. Nu är det som har hänt i Helsingborg ett extremfall. MEN jag kan bekräfta att MUF håller på med liknande verksamhet runt om i hela landet. Jag har ALDRIG varit med om eller hört om samma sorts sprifester hos andra ungdomsförbund, men jag har både varit på och hört om MUFs (jag höll mig självklart nykter).

även om det olyckligtvis kan förekomma alkohol bland andra så har inte de förbunden fester med alkohol alls lika ofta och inte för att värva medlemmar. Min uppfattning är också att de är hårdare på att ingen under 18 får vara med då.

Fredriksson sa...

Det är roligt att UNF lägger sig i den politiska debatten jag har alltid vetat att alla nykterister har åsikter åt vänster. Låt folk dricka sprit om det vill låt alla personer ta ansvar för sitt egna liv.

Fredriksson sa...

Kul att UNF tar plats i den politiska debatten har alltid vetat att det står till vänster och vill sätta dit oss. Låt alla individer ta ansvar för sitt egna liv istället för att förstöra för ungdommar som försöker ha roligt.

Niklas sa...

Fredriksson:

På vilket sätt är det vänster att kritisera att ett politiskt ungdomsförbund använder spritfester för att värva medlemmar?

Är det för att kritiken riktar sig just mot MUF?

I så fall har du nog fel. Jag är både vänster och nykterist och jag skulle varit betydligt mer kritisk och förbannad om denna verksamhet hade förekommit inom Ung Vänster eller SSU, det kan jag lova dig!