tisdag, november 10, 2009

Sexköpslagen

Debatten efter att Fredrik Federley (C) skrev sin motion om att avskaffa sexköpslagen har svalnat en smula, men nu så kanske den blir het igen. Debatten kring lagen blir oftast aktuell och omskriven när personer som besitter någon form av maktposition berörs. Det kan vara domare, politiker eller personer inom affärsvärlden. Alla dessa exempel är exempel på personer som ses ha ett större ansvar med tanke på deras position, och ändå så begår dom dessa brott och det är därför de lyfts fram i media. Man kan undra om dessa personer tycker att det är en affärsmässig uppgörelse, eller är det för att dom söker nya sätta att utöva sin maktposition på eller är det bara för att dom är dumkåta.

Att köpa sex är inte lagligt i Sverige, och än så länge finns inte någon politisk majoritet för att avskaffa den, och jag hoppas personligen inte att det kommer finnas i framtiden heller. Prostitution är inte en affärsuppgörelse, det är inte att se som hushållsnära tjänster och det är inte en affärsrelation där två parter är jämbördiga. Man kan alltid hävda att frågor inte är svarta eller vita, eftersom de aldrig är det, men då måste man även förstå hur situationen ser ut för majoriteten av de prostituerade. Jag har aldrig haft kontakt med en prostituerad, det erkänner jag, men jag tror inte för en sekund att majoriteten av alla prostituerade självmant valt detta yrket. Att påstå att det är en affärsuppgörelse att se som alla andra är fel, och det ger bara den som redan sitter i maktpositionen rätt att utnyttja den, på ett nytt område. Att sexhandeln förstör och förtrycker många vet vi och varför skall vi någonsin acceptera det.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet, DN, SvD, DN2

Nymedia på detta:
Carina Hägg, Anders B Westin, Kommunisternas blogg, Åke Blomqvist

Krassman, In Your Face

5 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Själv är jag emot sexköpslagen (eftersom det saknas evidens för att den hjälper de prostituerade) men jag tycker det är ointressant vad man tycker om lagen.

Som politiker är vi medansvariga till de lagar som stiftas (även om vi inte tillhör den lagstiftande församlingen i riksdagen) och då bör vi också föregå med gott exempel och följa lagen. (Jo, det finns väl undantag, exempelvis om man ägnar sig åt civil olydnad som kampanjmetod, men så var ju inte riktigt fallet här)

Som Folkpartist skäms jag över min partikamrat, men är stolt över att länsförbundet gått ut och krävt att Å.B. lämnar alla uppdrag omedelbart.

Anonym sa...

Jag bryr mig inte så mycket om sexköplagen, Varför denna likrikting av åsikter, finns det ingen som är för? Varför ska alla tycka samma om allt?

Krassman sa...

@Mattias Lönnqvist/Anonym
Som medborgare (oavsett medborgarskap) så har vi ju skyldighet att följa de lagar som stiftas. Oavsett vad vi tycker om dom.

Det är dock viktigt att fundera på varför dessa lagar finns, när deras existens ifrågasätts. Alla behöver inte tycka samma sak, jag och Mattias gör det nästan aldrig som ett exempel.

Tess sa...

Här är anledningarna till att man är helt oskyldig om man "råkar" köpa lite sex: http://bit.ly/7M9WZ Eller?

Krassman sa...

@Tess
Ha ha, underbart. Men samtidigt skrämmande samtidigt. Det finns säkert en eller annan "äckelgubbe" som finner de förklaringarna som helt logiska.