torsdag, december 17, 2009

Carlgrens tänder tvingar mig ur soffan

Hade precis satt mig i soffan med en stor kopp te. Brasan sprakade och jag hade beslutat att snön på gården kan ligga, till våren. En lugn kväll var bokad, men inte då. Lyssnade på miljöminister Anders Carlgren (C) från klimatmötet i Köpenhamn som är på väg att köra i diket som en stockholmare som överraskats av nysnön. 31 sekunder senare sitter jag framför datorn. Orsaken är Carlgrens kommentar kring att man nu lämnat ambitionerna för ett bindande klimatavtal, och nu arbetar med två.


Ett med bindande utsläppsmål för i-länderna och ett med lägre ambitioner och åtagande där utvecklingsländerna ingår. Man har helt enkelt nått vägs ände när det gäller att få ett sammanhållet klimatavtal. Reportern ställde då frågan till Carlgren om detta inte var ett fiasko. Då svara en märkbart sammanbiten Carlgren som visade extra mycket tänder: - Nej det är det inte, det är en teknisk fråga om det är ett eller två avtal. Även Fredrik Reinfeldt gick på samma linje och menade att han inte visste hur många papper man skulle behöva ha en överenskommelse på.

Vad det här kommer att sluta i om det blir en framgång eller ett fiasko är osäkert. Men i dagsläget så känns det faktisk som att det är mer troligt att affären mellan GM och Spyder om SAAB går igenom än att vi får ett klimatavtal som syftar till att nå 2-gradersmålet. Hade det nu varit en teknisk fråga som Carlgren säger att det är när det gäller att få ett bindande avtal så hade man väl säkert kunna hänvisa till miljön för att få till det, för att spara papper.


Gammelmedia på detta:
SvD , DN , Aftonbladet , Xpressen , DN2


Nymedia på detta:
Röda Malmö , Ett hjärta rött , Kulturbloggen , Effektmagasin , Engström


Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Morfar Gunnar sa...

Krassman stavar fel. Det skall vara händer. Jag räknar till mellan 20 och 30 gester per minut då Carlgren visar händer innan jag tröttnar. Men det är absolut inget fel att veva med armarna när man vill ge lite extra kick till det man säger. Fru Clinton räddar dock tillställningen i morgon.

Krassman sa...

@Morfargunnar
Ha ha ha, nog för att jag stavar som en kratta men den här gången är jag säker på att jag stavade rätt.

Jag skall dock hålla ett öga på hans händer till nästa inslag på nyheterna. Tror du verkligen att Hillary räddar avtalet eller är det konferensen du tänker på?

Morfar Gunnar sa...

Det var nog konferensen jag åsyftade beträffande fru Clintons insats. Förresten såg jag Carlgrens händer vifta för någon timme sedan igen.

Krassman sa...

@Morfargunnar
Jag såg honom jag med, att jag inte tänkt på detta med hans händer tidigare. Man kan ju säga att de hamnar i fokus när han talar. Märkligt att jag inte reflekterat över det tidigare. Har han alltid gjort så?