lördag, december 05, 2009

Som man ropar får man svar

Igår presenterade Demoskop sin senaste mätning gjord på uppdrag av Expressen. Skillnaden mellan blocken var i denna mätning 6 procentenheter. Idag presenterar Skop sin senaste mätning. Den visar att skillnaden mellan blocken i dagsläget är närmast in på obefintlig.

Avstånden mellan blocken i denna mätning är 0,3 procentenheter. Den Moderata alliansen kammar hem 47,6 procent medan den rödgröna oppositionen stöds av 47,3 procent. Jämför alltså resultatet i dessa två mätningar så är skillnaden ganska stor. Skillnaden motsvarar som exempel hela Vänsterpartiet och halva Centerpartiet eller vice versa. Vad är det då som göra att det kan spreta så här mycket i mätningar som hålls under nästan exakt samma period, med liknade stora grupper. Jag tror som så många gånger tidigare att svaret ligger i frågan. Frågan som Demoskop använder i sin undersökning är: Vilket parti de skulle rösta på i nuläget? Frågan som Skop använder i sin undersökning är: Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?

Visst så liknar frågorna varandra men det är inte samma fråga och med tanke på att osäkerheten är stor för många och mätningar visar att andelen som bestämmer sig sista veckan och sista dagen bara ökar. Under EU-valet uppgav 18% uppger att de bestämde sig på valdagen och i valet 2006 tror jag att det var 25% som bestämde sig sista veckan hur de skulle rösta. Jag tror att ju mer exakt frågan är i mätningarna ju mer exakt blir även resultatet. Om man nu lutar sig mot denna teori så skulle Demoskops mätning vara den mest kvalitativa och trovärdiga.

Gammelmedia på detta:
SvD, Xpressen, DN

Nymedia på detta:
Bloggarna, GP, Ankersjö, SKP, Surgubben


Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

PeO sa...

Hahaha. Du gör helgen Krassman. Hur kommer det sig att jag inte blir ett dugg förvånad över din analys? Men som jag sagt tidigare tycker jag alla dessa analyser och undersökningar mer och mer liknar en fars. Man kan ju få fram vilka som helst resultat beroende på - som du skriver - hur man frågar. Som Timbuktu säger : Plotten tjocknar!

Krassman sa...

@PeO
Tack för det värmande omdömet och det faktum att du börjar känna mig vid det här laget. Jag tänkte skriva i inlägget att min analys säkert beror på att jag är som jag är men det är ju tydligen så uppenbart så det behövs ju inte.

Dessa mätningar är mätningar och inget annat. Dock kan det finns anledning för en nörd att titta på skillnaderna och frågorna som ställas. Men som Göran Persson alltid sa: Det är bara en mätning som räknas, den på valdagen.

Anonym sa...

Javisst handlar det om hur frågorna ställs.
Den enda relevanta frågan om vilka sympatier folk har i dag är ju, hur skulle du rösta idag om det var val.
Att svara på vilket parti som man anser sköter sin politik bäst behöver inte betyda att person i frågan sympatiserar med partiet. Troligtvis kan många vp.are säga att m driver sin politik bäst av alla partier, och ett vet vi vp,are har ingenting till övers för moderatpolitik.