onsdag, december 16, 2009

Fler tips från coachen

Ledarsidorna i SvD och DN har efter den Moderata alliansens fall i opinionen haft ett tydligt fokus på att ge Fredrik Reinfeldt goda råd inför valrörelsen. Senaste dagarna  i dessa tidningar har mer och mer liknat ämnet "tips från coachen" i ett avsnitt av Parlamentet på TV4.

Idag så fokuserar SvD likt en borgerlig bloggare på person istället för politik och hänvisar till att Reinfeldt konsekvent legat före Mona Sahlin i mätningar när det gäller deras popularitet. Här beskriver SvD vilken utmärkt ledare Reinfeldt är och det framstår nästan som att Reinfeldt fått en Oscar av Svenska folket i att leda landet.  Till slut så landar även SvD:s ledare i att person och politik inte är samma sak. SvD gör en onyanserad skarpning på ytan av den rödgröna oppositionens politik och utmålar redan nu Fredrik Reinfeldt som vinnare, av debatter som komma skall.


Här sitter Reinfeldt enligt mitt sätt att se det i rävsaxen. Skulle inte Reinfeldt säga jag till Mona Sahlins debattutmaningar skulle han framstå som ännu mindre trovärdig och inte alls som borgerlighetens riddare i skinande rustning som skall rädda världen från den rödgröna oppositionen. Problemet med dessa debatter är att det är inte det ett forum som väljarkåren använder för att skaffa sig en politisk uppfattning. Som ett exempel ser inte jag mig själv som någon gräsrot inom Socialdemokratin, jag är en nörd.

Jag läser insändare, skriver insändare, läser bloggar, skriver bloggar ser debatter och debatterar. Jag sitter i TV-soffan och ger betyg på de som debatterar oavsett vilket ämne det är. Jag följer slavist alla omröstningar på nätet, om de gäller politik alltså. Men gör de som skall gå och rösta i valet 2010 det, jag tror inte det. Jag tror dessutom att dessa kommande debatter kommer att följa tidigare mönster. Sakligt till en början, för att sedan bli smutsigare och smutsigare. Svensson har bytt kanal efter max två minuter och det är endast vi som klassas som nördar som sitter kvar och dreglar.

Fredrik Reinfeldt kommer nu påbörja valåret genom att debattera med Mona Sahlin, allt medan de försäkringslösa väntar på ersättning från A-kassan, tvingas säga upp sig från deltids arbeten och kanske rent av tvingas till socialen. De som tror att sjukförsäkringsfrågan kommer att försvinna i glömska likt Maud Olofsson Vattengate har fel. Läs Johan Westerholms bejublade inlägg på SVT-debatt om detta, så kanske poletten trillar ner.

Den Moderata alliansen har gång efter annan svängt i sin uppfattning när det gäller skillnaderna i politiken som de och den rödgröna oppositionen står för. Ena stunden är det ingen skillnad sedan är det skillnad, för att sedan inte vara någon skillnad igen. Allt detta efter eget behag och eget syfte. En strategi som inte gett någon effekt så här långt så vi får väl se när nästa tar vid. Vem vet, det kanske kommer vara ett tipsen från coachen som snappas upp och används av Reinfeldt till de kommande debatterna, avsedda för oss nördar.

Gammelmedia på detta:
SvD , SvD2 , DN , Xpressen , Aftonbladet


Nymedia på detta:
Högberg , Peter Andersson , Westerholm , Folkets Härold , Kent P , Kulturbloggen , Ett hjärta rött

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: