söndag, december 27, 2009

Gustaf Fridolin till språkrör

I takt med Miljöpartiets stigande popularitet i höjda opinionssiffror så ökar även förtroendet för partiets två språkrör Maria Wetterstrand och Peter Eriksson. Hela 52 procent har stort eller mycket stort förtroende för duon, enligt Aftonbladet och Sifos mätning som presenterades igår. Enligt Miljöpartiets partiets stadgar får språkrören sitta maximalt nio år, vilket i Wetterstrand och Eriksson fall skulle vara till maj 2011.

Detta faktum kan vara ett problem, eller så är det inte det. I dagens Aftonbladet kan jag ganska enkelt skönja hur tidningen vill se detta. Aftonbladet har talat med medlemmar i partistyrelsen och statsvetaren Jenny Medestam för att beskriva problematiken, om det nu finns någon, känns lite som att man försöker skapar en höna av en fjäder om jag skall vara ärlig. Spekulationer åt sidan tack.

Personligen tycker jag att stadgarna andas fräscht andedräkt med att språkrören skall bytas. Det finns gott om duktiga Miljöpartister och att dessa skulle få problem och bli "dåldisar" tvivlar jag starkt på. Miljöpartiets politik och visioner om ett rödgrönt Sverige är tydliga och kommer knappast att hamna i skuggan, oavsett vilka språkrör dom har. För en tid sedan kunde vi se att Gustaf Fridolin nu är tillbaka i Miljöpartiet vilket glädjer mig. För mig som outsider skulle han vara en självklar kandidat som språkrör. På kvinnliga sidan ser jag ett antal namn. Yvonne Ruwaida, Esabelle Dingizian och Mikaela Valtersson som alla väl skulle kunna ge partiet det ledarskap som behövs.   

Gammelmedia på detta:
SvD, Aftonbladet , SvD2DN , Aftonbladet2

 Nymedia på detta:
Game OverSchlaug , Världens eko 

Krassman, In Your Face

 

Inga kommentarer: