tisdag, mars 02, 2010

Återigen rubrikernas man

"Allt är fel enligt Kristian Krassman", det är rubriken på en artikel som är dikterad av Moderaten Leo Sarkic som publiceras i dagens Norrtelje Tidning. Den vittnar på ett bra sätt om att Sarkic utsetts av Moderaterna i kommunen att ha till uppgift att sänk den politiska debatten till en nivå där personangrepp och förtalslikande argument används istället för ett bemötande av politiken på saklig nivå. Jag kan bara tolka det som att Sarkic delar min uppfattning att politiken som styr Norrtälje kommun inte laverar tillräckligt med visioner och ambitioner, dessutom att paniken råder i det borgerliga lägret.


Sarkic spekulerar kring det jag framfört mot det borgerliga styret av kommunen, på mina bloggar och i olika artiklar. Han landar inte helt oväntat i slutsatsen att min kritik oftast är obefogad. Ni som är chokade över att denna Moderats reaktion kan ju räcka upp en hand! Som bevisbörda väljer Sarkic att lyfta ett antal områden som han tycker är helt avgörande för att kommunen går en ljusare framtid till mötes. Det är bland annat sammanslagning av två nämnder, ny VA-dragning, byggandet av Västra vägen, effektivisering av skolan och 200 nya studentbostäder.

Alla dessa exempel är enligt Sarkic, politiska framgångar efter 12 år av borgerligt styre i kommunen. Sarkic tror att politik endast handlar om att "dyka ner" i verktygslådan och visa exempel på vad en kommunen leverererat sina medborgare. Att ta detta som en intäkt för att det är den borgerliga politiken som genomfört detta är inte oväntat Sakics största misstag. Vi kan väl ta och syna Sarkics lista på framgångar. Sammanslagning av två nämnder kanske en framgång när det gäller servicen till våra medborgare. Vi kan dock konstatera att det borgerliga miljöarbetet knappast är ett föredöme.

Nytt VA-system är inget partipolitiskt unikt, studentbostäderna har byggts av Nihab och Roslagenssparbank och har inte finansierats eller initierats av Sarkic och hans Moderater. Frågan om Västra vägen har drivits sedan 1940 talet och jag vill avråda Sarkic att likt Kjell Jansson (M) få det att framstå som att det är Moderaternas förtjänst att den nu byggs. Badet i Hallstavik är även det en sådan fråga. Norrvatten var även vi Socialdemokrater med och förhandlade och beslutade om. Men att lyfta fram effektiviseringar inom skolan som ett framgångsrecept vittnar om en skrämmande okunskap och förståelse för skolan i vår kommun. Sarkic menar att jag kritiserar "alla bra beslut", en anklagelse från Sarkic som jag vägrar skall vara motbevisad. Vilka enligt dig är "alla bra" beslut jag varit mot?

Sarkic skriver att politiska poänger skall förtjänas med objektivitet, respekt för andras arbete och skall vara konstruktivt. Något som han alltså glömmer helt själv och totalt onyanserat sätter sig till doms över mitt politiska arbete och de politiska förslag som jag kontinuerligt presenterar. Det duger inte att ha den näst sämsta skolan i landet Sarkic, det duger inte att ha den tredje högsta ungdomsarbetslösheten i länet Sarkic, det duger inte att bygga 34 hyresrätter på 10 år Sarkic, det duger inte att låta klimat och miljöfrågorna stå tillbaka Sarkic. Det duger inte att som dig reducera debatten kring Norrtälje kommuns framtid till pajkastning Sarkic.

Krassman, In Your Face

1 kommentar:

Peter sa...

Det är inte varje dag man blir utsatt för ett ökta frontalpersonagrepp i media.

Sträck på dig - det är en komplimang Peter/Röda Berget