fredag, mars 05, 2010

Uniship 2000

Mest tröjor och dekaler, fnyser Janne "Loffe" Karlsson i filmen Götakanal. Detta gäller Uniship 2000 kampanj och jag kan bara konstatera att min rekation är den samma, när det gäller Moderaternas nya image för empati och trygghet. Är du Moderat ska du klä dig som folk, slipsar och pärlhalsband ska lämnas hemma. Det är partiets egna regler som skall anammas inför valet enligt partiets dokument ”En guide till nya moderaternas utseende”.



Förutom vardaglig klädsel ska Moderater vara trygga i sig själva och prata med en empatisk ton. Moderater ska sträva efter att ha enkla vita ytor i bakgrunden vid fotografering. Bilderna får gärna vara svartvita, eftersom det ger en dokumentär känsla som signalerar trovärdighet och äkthet. De ska absolut inte ha för hög kontrast eftersom det kan sticka ut. – Det har vi hunnit uppdatera och nu uppmanar vi även färg, säger Pär Henriksson som är kommunikationschef för Moderaterna.

Inte helt oväntat så har Socialdemokraterna inga liknande riktlinjer. Valledare Bo Krogvig kommenterar saken till gammelmedia med följande korrekta beskrivning: – Vi tror att folk är bra på att tänka själva. Vad Moderaterna menar med detta är: Vi vill inte visa oss som det överklassparti som vi faktiskt är. Skall bli kul och se vad mina lokala Moderater säger om detta påbud, eftersom jag kommer att ta upp det varje gång dom inte följer ”En guide till nya moderaternas utseende”.


Gammelmedia på detta:
Aftonbladet ,



Nymedia på detta:
SvD:s ledarblogg , Jinge , Tokmoderaten , Johan Westerholm , Veronica Palm , Mina moderata karameller , HBT-Sossen , S-buzz



Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Göran Pettersson sa...

Jag ser fram emot dina kommentarer Kristian :-)

Krassman sa...

@Göran Pettersson
Ser att du klär dig som folk på bilden och att du använder vitt och svart för att inge förtroende ;-)