Jag är kanske en av de sista som skall kommentar andras stavfel och missar, ni som läst Tokmoderatens recension av undertecknads blogg förstår varför. Jag kan däremot sällan låta bli att yttra mig över andras misstag, och framförallt då Moderaters misstag, något som även Tokmoderaten uppfattat. Idag är dokumentet som ligger under lupp Moderaternas "En Guide till de nya Moderaternas utseende".
Att ta till sponken för att uppfattas bättre är sällan framgångsrikt
Dokumentet inleds av att ideologen, partisekreteraren och killen som har en randig tröja som är ful som stryk som favorit, Per Schlingmann, beskriver de "nya Moderaternas" transformation. En transformation som får Federleys förvandling till Ursula af Drakbane att blekna som svarta jeans i en 90 graders tvätt. Efter att skrivit att Moderaterna skall vara ett dynamiskt parti som förändras i takt med tiden så kan vi även konstatera att man tar hjälp av droger för att detta skall ske. Stycket avslutas nämligen med "Att det ska vin också visa i vår grafiska profil"
För att ytterliga trycka på en förändring influerad av rusdrycker så blir huvudsymbolen "nya moderaterna". Alla tidigare symboler och logotyper tas nu bort, med något undantag. Eftersom man har svårt att framstå som att vara opposition mot ökat utanförskap på 70 000 personer, skenade socialbidrag och stadigt ökande arbetslöshet så är det helt enkelt bäst att nu fokusera på något annat än politiken. Moderaterna skall satsa på en bättre polerad yta för bästa effekt i valrörelsen.
På alla bilder skall Moderaterna enligt dessa statuter vara avslappnade, trygga i sig själva och lätta att tycka om. De är inte arroganta, nonchalanta överdrivet allvarliga eller klämkäcka. Detta oavsett fråga eller sammanhang som bilden används för. Genom detta arbete med sitt utseende och sin profil skall Moderaterna förtjäna att kallas "nya moderaterna". Logotyper, stylade bilder och högtflygande visioner baserade vin till trots så tror jag inte att detta kommer att rädda Moderaterna och den borgerliga alliansen från ett nederlag den 19:e september.
Vi Socialdemokrater går till val på oss själva och den tro vi har på att alla människor skall få möjlighet till ett bättre liv. Vi tror inte på ett samhälle där grupper ställs mot varandra och vi tror att en rättvis politik ger Sverige förutsättningar för att bli just möjligheternas land. Mot detta står en politik fylld av mer av samma som vi sett tidigare, baserat på hafsiga förslag som nu skall förpackas i en fina kartonger för att locka väljarna.
Gammelmedia på detta:
Aftonbladet , Östran ,
Nymedia på detta:
Lisa Magnusson , SvD ledarblogg , Peter Andersson , Högbergs tankar ,
Krassman, In Your Face
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar