fredag, mars 30, 2007

Kassans nya kläder sys av Moderata alliansen

Försäkringskassan skall få ny bantad organisation. Innehållet i den nya organisationen kommer betyda saker som tidsbokning, minskat öppethållande, mindre personlig service och mer självbetjäning. Mellan 60 och 70 lokala bemannade försäkringskontor blir kvar i den nya organisationen. Nya personalminskningar är naturligtvis att vänta.

Nedrustningen är i full gång......snart plockas skylten ner

Försäkringskassan fick i höstas ett stort extra sparbeting av regeringen på grund av en minskning av budgeten. Eftersom en mycket stor del av de rena verksamhetskostnaderna på nära 8 miljarder är personalkostnader slår det omedelbart mot antalet anställda.

Moderata alliansens korståg mot våra gemensamma välfärd är i full gång. Privata försäkringar skall ersätta våra gemansamma och försäkringstagarna får stå för kostnaderna. Statliga och kommunala bolag skall säljas på rent ideologiska skäl tillförmån för skattesänkningar som riktar sig till de rikaste. Tur att det finns ljus i detta mörker.

Krassman, In Your Face

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nåja, direktiven för den nya kassan började faktiskt tas fram redan 2005. Då var det ju Göran som styrde och ställde med fast hand. Allt är inte moddarnas fel här i världen.
Men inte * är FK-tanterna glada idag, det är då ett som är säkert.

Krassman sa...

FK-tanten: Ny direktiv för kassan är väl en sak. En del av kontoren har inte klart handläggningstider och kvalitetsmål så en omstrukturering har varit behövlig. Minskade anslag i en borgerlig budget är dock något helt annat.

Anonym sa...

2002 beslöt man dåvarande regering om extra stöd till FK eftersom ohälsotalet (och därmed utgifterna) skenade. Det var dock tidsbegränsat till 5 år. Den tiden har nu gått ut. Det är självklart lätt att ta politiska poänger genom att säga att s hade fortsatt skjuta till pengar, och alliansen skulle nog göra samma saker om situationen vore den omvända.
Det sjuka är att man bygger hela den nya kassan på en(!) kundundersökning. Klart folk vill ha besked direkt, men om alla uppgifter saknas som vad ska man göra? Sen sysslar kassan med en verksamhet som innehåller negativa beslut, varför alla "kunder" aldrig kan bli nöjda...