lördag, september 15, 2007

Fler skattehöjningar att vänta

Den borgerliga regeringen planerar för fler skatte höjningar. Snus och cigaretter blir dyrare nästa år. De föreslår i höstbudgeten i nästa vecka att tobaksskatten höjs från årsskiftet. Ett paket cigaretter blir cirka 1,50 kronor dyrare medan en dosa portionssnus kommer att kosta 2,70 kronor mer.

Nästan 3 spänn dosan mer, det kanske inte alla hade räknat med

Jag har personligen inget emot dessa höjningar men jag tror att många borgerliga väljare ser detta som ett svek. Kan inte minnas att den borgerliga alliansen talade så mycket om detta eller om deras planerade höjning av El-skatten. Vi får väl se om cigarettsmugglingen tar fart igen efter detta. Grattis Falukorv, men en tusen lapp mer i månaden kommer ni få, typ, kanske. Beror på hur man räknar....

Krassman, In Your Face

6 kommentarer:

Ryggtavlan sa...

Så länge en tonåring kan tigga till sig en cigarett av nästintill vilken närbelägen rökare som helst är bevisligen den upplevda marginalkostnaden för en cigarett försumbar för denna rökare.
Varför ska den vara det när kostnaden för mig, och många andra, för att bara vistas i närheten av en rökare är en förlorad arbetsdag?

Krassman sa...

Ryggtavlan: Vet inte om givande kan tas som intäckt för att skattetrycket inte är för högt på en vara. Vet många som knappst släpper iväg en cigg till någon. Förstår inte ditt påstående när det gäller en förlorad arbetsdag, kan du förtydliga eller förenkla?

Anonym sa...

Ju högre skatt på snus och cancerpinnar desto bättre. Snusare är snuskiga. Ok att dom nuförtiden har snuset i "barbiebindor" i käften. Det var värre förr när prillorna hamnade lite var stans efteråt. Rökarna kanske borde fatta vinken - sluta. Kom fan inte och gnäll om högra priser.

Patrick sa...

Minnet är tydligen kort på politiker, eller så är de bara korkade. För lär sig av gamla misstag gör de inte. Vad hände förra gången skatten höjdes på tobaksprodukter? Smugglingen sköt i höjden, det är sköna miljoner ner i den organiserade brottsligheten. Nä, om det nu är så viktigt (vilket det är) att få bort tobaken, förbjud den på sikt.

Anonym sa...

Det finns antagligen ingen människa som tycker om smaken av en prilla eller en cigarett första gången de prövar. Ingen regel utan undantag men jag har väldigt svårt att tro att nån tänkte "fan, skit smakar ju gott" på första prillan.

Kort sagt, alla de här små idioterna som medvetet och långsamt begår självmord gör det av nån annan anledning. Grupptryck och det är "tufft" fortfarande att röka/snusa/supa.

Hade nån kommit på idén att släppa en tobaksprodukt idag om det inte redan funnits så hade det ju aldrig blivit lagligt. "Tjena, den här produkten gör människor beroende och flera miljoner kommer dö varje år pga den. Dessutom kommer idioterna som använder den skita ner överallt, bra va?". Så ja, feta skatter på tobak och alkohol.

Visst ökar smugglingen men jag tror det är väldigt många som hellre slutar än står och frågar Ahmed på plattan efter en cigg, faktiskt...gissar jag på...

Men i alla fall, varför inte lägga mer av de enorma skatteintäkterna på att ta bort anledningen till varför de lätt efterblivna brukar dessa produkter? En reklamfilm med Teletubbies där de röker kanske? De flesta som börjar röka gör så i 7-8:an, det lär ju inte vara tufft att härma en Teletubby i den åldern? Eller nåt liknande...

De som redan snusar/röker spelar inte så stor roll, de lär dö av snart. Staten kunde i och för sig gå ut med ändrad vård: "Om du får cancer pga bruk av tobaksprodukter så står staten inte för notan".

Efter det, fixa alkoholen och den vidriga kulturen vi har där man inte kan ha roligt om man samtidigt har kontroll över sitt sinne. Inget kul utan sprit om man är dum i huvudet.

Ryggtavlan sa...

Först vill jag be om ursäkt för att jag inte förrän nu upptäckt att du gett respons på min kommentar.
Jag får en migränattack när jag behöver hålla mig i närheten av en rökare för länge för att kunna hålla andan, till exempel när jag inväntar buss eller tåg. Det behöver faktiskt inte ens vara någon som röker just då, rökare sprider fullt tillräckligt med partiklar för att slå ut mig flera timmar efter senaste blosset.