torsdag, februari 24, 2011

Apple och Socialdemokraterna

Apple var tidigare uträknade som varumärket för framtiden, precis som de flesta skribenter och krönikörer tycker att Socialdemokraterna är det i dag. Båda dessa storheter, Apple och Socialdemokraterna står inför ett ledarbyte som tangerar varandra. Läser på Wall-Street bloggen med Daniel Kederstedt att Apples nuvarande vd Steve Jobs enligt rykten har sex veckor kvar i livet. Apple vägrar, förstås, sina vana trogen att kommentera – då bolaget samlar till aktieägarmöte. Liknelserna till Socialdemokraternas kongress och val av ny partiledare är flera.


Nog för att valet av Måns Zelmerlöf till ledare över "Allsång på Skansen" upprör och berör nationen, verker det som, men även denna dag så är gammelmedia fulla av spekulationer och kommentarer kring blivande ordförandeskapet inom (S). S-Kvinnor har lanserat sina fem kandidater, LO-förbundet Transport lanserar sin lösning och SSU:s ordförande Jytte Guteland tar kliver ut garderoben och deklarerar det namn som hon vill se. Viljorna är många och frågan är väl hur många lösningar som bjuds.

Oavsett hur många önskemål som nu väcks från olika organisationer så kan jag konstatera att jantelagen inom partiet allt jämt är den starkaste kraften. Antalet personer som öppet deklarerat sin kandidatur är få, men antalet namn som förordas är många många fler. Orsaken till denna miss-match är uppnbart det faktum att du som kandidat inte skall kandidera, det gör ditt partidistrikt åt dig. Öppenheten är minimal och har vi som parti ambitionen att verkligen bli Sveriges öppnaste, mest nyfikna och ödmjukaste parti mycket finns det mycket att ta tag i.

Skillnaden mot Apples situation är ganska tydlig på det här området. Apple har i dag de produkter som skapar identitet för ett stort antal, som det går bra för. Inte för att produkterna kanske är dom absolut bästa, men för att produkternas image och förpackning är det. Apple är på väg att mista sin skapare och stilbildaren som gjorde Apple till ikoner på sitt område. Socialdemokraterna är nu på väg att hitta sin stilbildare och skapare, och valet är svårt. För politiken handlar inte bara om image och förpackning, även hårdvaran måste vara den bästa.

Gammelmedia på detta:

Nymedia på detta:

Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

Spiff sa...

Haha, nice try Krassman.
Dels hade Apple något att erbjuda som folk ville ha, och dels var de nytänkare...
Inget av detta har ni att erbjuda. Folk vill inte tillbaka till Telefunkens rörradio, Betamax eller reglerad statlig radio...

Krassman sa...

@Spiff
Tydligen så anser närmare 30 procent av "marknaden" att (S) har en produkt som attraherar dom. Jag tror inte att våra marknadsandelar kommer att minska i takt med att våra produkter blir tydligare för användarna.

Du nämner gamla tekniker som att dagens skulle vara bättre, en fråga blir ju hur du tänker där när du applicerar din tekniska liknelse på politisk utveckling. Moderaterna har lärt sig av Socialdemokraterna för att bli det statsbärande partiet, men deras senaste produkter när det gäller välfärden levererar sämre kvalitet än trattgrammofonen och flanellografen.