söndag, oktober 04, 2009

Att bädda för en storsäljare

Den senaste tiden så har vi sett lite olika strategier för att skapa intresse kring antingen släppta böcker eller kommande släpp. Nova Barakel som sökte vänner på Facebook var inget annat än ett PR grepp för karaktären Nova i en kommande bok. Nämnas bör även alla spekulationer som uppstått kring författaren Lars Kepler, som i själva verket var paret Alexander och Alexandra Coehlo Ahndoril. Om regeringens tankar med att hemligstämpla de kontroversiella tsunamibanden i 70 år är för att bädda för en egen storsäljare vet jag inte men eftersom jag är en äkta konspirationsteoretiker så ser jag det inte som omöjligt. Vad som får mig att tro detta är att regeringen samtidigt föreslår en ändring i grundlagen så att offentlighetsprincipen inte gäller säkerhetskopior.

Att upphovsrätten om 70 gäller på allt producerat material och att offentlighetsprincipen helt avskaffats kanske är att ta i, men åt vilket håll tycker ni då själva att det går? Visst kanske mitt resonemang är lite urflippat, men sett i skuggan av två regeringars agerande så kanske det inte är helt galet i alla fall. Att sekretessbelägga handlingar med 70 och samtidigt ändra i offentlighetsprincipen låter ju som bäddat för en blivande storsäljare. Att tro att dessa band skulle innehålla hemskheter som är så grava att banden aldrig mer skulle kunna se dagsljus har jag svårt att föreställa mig. Att med jämna mellanrum läcka information kring tsunamibanden i 70 år kommer skapa ett enormt intresse för materialet och genom lagändringar strypa tillgången på offentligt material kommer göra att tsunamibanden, och dess bok och filmrättigheter kommer att vara värda ofantliga summor.

Skämt åsido, vilken regering som styr om 70 år får vi väl se men oavsett så känns det som att inget block i dagsläget vill offentligöra tsunamibanden. Först var det regeringen Persson som mörkade tsunamibanden, och kritiken från de borgerliga partierna var massiv. Nu vill den borgerliga regeringen att de mer eller mindre skall försvinna från jordens yta, och jag har ännu inte sett några synpunkter på detta ännu, varken från mitt eget parti eller något annat i oppositionen. Något som även Johan Westerholm kommenterar i sitt inlägg för dagen. Hur seriös denna analys som jag gjort kring en storsäljare är osäkert, men att inte se konspirationer en dag som denna är ju svårt.

Gammelmedia på detta:
DN, SvD, Aftonbladet, X-pressen

Nymedia på detta:
Westerholm, JJ.n, Kakelbloggen, Leffe 45, Opassande, Lasses blogg, Projo
, Kent P, Kodblogg, Kyrkoordnaren, Medborgarperspektiv, Peter Harold

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: