lördag, oktober 17, 2009

Som att få stryk av Frankrike i hockey

– Jag är inte den som älskar tvingande jämställdhetsåtgärder men ibland är de ett nödvändigt ont, säger Nadine Morano, Frankrikes jämställdhetsminister. Hon har nu varit i Sverige och pratat jämställdhet med företrädare för fack och företag. Men hon är inte helt imponerad av resultatet av den svenska föräldraförsäkringens pappamånader, och handen på hjärtat, vem är det. – Man märker ju att de fortfarande inte gör tillräckligt mycket för att skapa jämvikt mellan män och kvinnor när det gäller yrkesarbete och ansvar för barnen, konstaterar hon. Själv planerar hon en reform för att få franska föräldrar mer jämställda och att hon kan tänka sig att kvotera kvinnor till bolagsstyrelser.


Att vi skulle kunna göra mer tycker jag är uppenbart. Fördelningen av föräldraförsäkringen ökar, men det går alldeles för sakta. Det är fortfarande så att det skulle i den här takten ta över 200 år att uppnå jämställdhet men samtidigt så är denna fråga väldigt laddad. Man vill själv kunna avgöra vem som skall vara hemma. Jag har all respekt för det, men för mig så skulle en delning av föräldraförsäkringen var det bästa, i alla fall på sikt. På Socialdemokraternas kongress så kommer föräldraförsäkringen att beröras och att vi vill göra den mer flexibel har redan meddelats. Man skall kunna få mer vardagstid med barnen – ända upp till 16 års ålder.

Sedan kommer en tredelning av försäkringen att föreslås, något som skulle gjort för länge sedan tycker jag. När det sedan gäller kvotering till bolagsstyrelser så kan vi ju bara konstatera att den Moderata alliansen med Maud Olofsson i spetsen inte vågar utmana gubbväldet inom styrelsevärlden. Jag väljer att citera Nadine Morano på området. Jag är inte den som älskar tvingande jämställdhetsåtgärder men ibland är de ett nödvändigt ont. Nu ser det alltså ut som att Frankrike kan bli före Sverige när det gäller kvotering till bolagsstyrelser, det känns som att få stryk av Frankrike i hockey.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet, DN, SvD


Nymedia på detta:
FiaVG


Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: