söndag, januari 24, 2010

Battle of the giants

Så möttes de två jättarna igen på Agenda, Mona Sahlin (S) och Fredrik Reinfeldt (M). Som jag misstänkte så var det två kämpar som hade sitt fokus på två olika platser i tiden. Mona Sahlin närvarande med båda fötter i nuet med återkommande bevis på Socialdemokratisk självrannsakan. Fredrik Reinfeldt med mer fokus i framtiden, efter valet men med samma mirakelkur, mer skattesänkningar. Det finns naturligtvis mycket att kommentera kring sakpolitiken men jag skall fokusera på vad jag tyckte att dessa två politiska jättar utstrålade. 

Jag tycker Reinfeldt är påläst, det skall erkännas, men det är även en belastning för honom. Hans mästrande ton blir stundom magstark och det ger Sahlins mer resonerande ton ett större utrymme och trovärdighet. Reinfeldt glömmer sitt regeringsinnehav och ställer kontinuerligt Monas Sahlin till svars. Kan låta trovärdigt men Reinfeldts raljerade över oppositionens förslag blir närmast banal, vilket gör att effekten uteblir. Tycker ändå att Reinfeldt gav ett bättre intryck ikväll än debatten som var riksdagen i veckan. Mona Sahlin var lugn, lite för lugn för att jag skall somna helt nöjd men det är solklart att det rödgröna samarbetet givit Mona Sahlin "råg i ryggen". Hon behöver inte bli så där härligt förbannad som jag gillar att se henne. Hon visar verkligen att hon är en av Sveriges mest erfarna politiker och att opinionen för de rödgröna inte är av en tillfällighet.    

Gammlemedia på detta
DN , SvD , Aftonbladet , Expressen

Nymedia på detta:
Tokmoderaten , Robert Noord , S.buzz , Peter Andersson , Jytte Guteland , Peter HögbergJohan Westerholm , Mina Moderata karameller


Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

Erik Gertkvist sa...

Sahlin och Reinfelt "jättar"? Men hallå - det är två politiska dvärgar vi pratar om. Att de lyckats hålla borta personer av större / bredare / annorlunda karaktär må vara imponerande, men det förändrar inte att de är C-skådisar - om än mot en bakgrund av D-skådisar.

Problemet är att det politiska Sverige sedan åtminstone 1970 jobbat aktivt med att hålla borta alla med karaktär, personlighet och karaktär från politiken.

Personligen låtsas jag inte ens vara opartisk - jag är för Piratpariet. Som utan att finnas i Sverige resulterat i rejäla politiska konvulsioner.

Anonym sa...

Jättar?????????

Två fårtrattar som ska lura väljarna med sin eu politik.

Finns inget att rösta på!

Spiff sa...

" Reinfeldt är påläst, det skall erkännas, men det är även en belastning för honom"

Ehh?

Visserligen förstår jag att man som supporter av Mona måste förneka allt som har med utbildning och fakta att göra, men att påstå att det är en belastning att vara påläst och kunnig är väl ändå ett botten napp!

Krassman sa...

@Spiff
Att står och rabbla siffror, procenttal och parametrar visar att man är påläst. Det behöver dock inte betyda att men framstår som den som är den bästa ledaren och är den som appellerar bäst till väljarna.

Men det är ju bara vad jag tycker Spiff. Jag vill ha politiker av kött och blod som visar även visar hjärta än bara att det har en hjärna.

Anonym sa...

Precis.Två småpajsare i lilla landet Sverige som skiter och pissar på hela befolkningen så fort de får chansen.

Pelle

PeO sa...

Att Krassman tycker att Mona "vann" är ju inget konstigt alls. Personligen tycker jag hon var blek och trist. Reinfeldt har jag sett bättre. På nåt sätt kändes det ganska pressat det hela, lite kontlat. Inte så mycket "kött och blod" så att säga. Kan det vara att dom båda två har tung ballast att släpa på? I Reinfeldts fall KD och CP och i Monas fall Kommunist-Lasses anhang.

PeO sa...

En sak att ha i minnet när man går till valurnan i höst. Har DU råd att avvara ca en måndalön till Kommunist-Lasse? Och vart skickar Lasse (med Monas benägna hjälp) dessa pengar?

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=1007459,00.html?from=puff