måndag, januari 11, 2010

Presssekreterare och nya media

Har under dagen följt utvecklingen kring en viss twittrande Edvard Unsgaard (M), han arbetar till vardags (när han inte är pappaledig) som pressekreterare åt Fredrik Reinfeldt. Han har nämligen gjort en Facebookuppdatering där han med arbetslinjen som argument hyllade ett ”invandrarföretag” som städat bajs i hans trappuppgång. I media kan vi nu läsa att han inte är riktigt nöjd med utvecklingen kring sin uppdatering.








En Facebook uppdatering är inte samma sak som en blogg eller ett annat "öppet" socialt media men jag slås ändå av avsaknaden av tanke bakom Edvard Unsgaards formuleringar. Eller är det kanske just tanke det finns bakom detta agerande. Den lilla texten som Unsgaard nu publicerat på sin profil, som inte alla kan se, men gott hans 797 vänner har givit denna pressekreterare ett genomslag i media som kräver ett enormt arbete. Kan det vara så att detta är en del av hans personvalskampanj till riksdagen 2010? Eller är det helt enkelt så att Reinfeldts pressekreterare har så dålig koll på sociala media och dess effekter.

Jag har själv skrivit ett antal tvivelaktiga saker på nätet, men det finns en bra tumregel man bör använda när det gäller sociala media. Man skall kunna stå för det man skriver, även om det hamnar på en löpsedel. Något som jag ändå kan misstänka att en pressekreterare till Sveriges statsminister tillika kandidat till riksdagen har full vetskap om, och förståelse för. Unsgaards synpunkter på hur människors etnicitet avgör om de är motiverade att göra ett bra jobb, även på en söndag känns unken. Jag konstaterar att han inte vet vem som gjorde "det lite större behovet" i trappuppgången, och så här i efterhand kan jag väl tycka att det var han själv.

Gammelmedia på detta:
DN , SvD , Aftonbladet , Xpressen



Nymedia på detta:
Alliansfritt , Mina moderata karameller , Tankesmedjan Folkets Härold , P J Anders Linder , Mikael Persson , Johanna Graf , My dad read Kierkegaard , Fredrik Petersson , Tokmoderaten , Alltid rött alltid rätt ,  

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

greken sa...

tja...jag har jobbat utomlands ett par år o kom tillbaka före jul. kan konstatera att politiker aldrig lär sig, att särskilt höger politiker är väldigt långt från verkligheten för gemene man och att sverige är sverige på gott o ont.

Anonym sa...

Härmed döper jag dig till Bajs-Edvard!

Anonym sa...

Åhfan, går karlfan på bidrag (pappaledig) också ? Det var det värsta.