söndag, januari 22, 2012

Håkan gjorde rätt, media gjorde allt dom kunde

Medan Håkan Juholt meddelade sin avgång från presskonferensen på Flanaden i Oskarshamn så var jag och min fru mitt uppe i förlossningen av vår son. Efter en lång förlossning, och nu 24 -timmar senare efter presskonferensen så får jag en stund över för en första reflektion av att Juholt har valt att lämna uppdraget som Socialdemokraternas partiordförande.


Det är självklart en stor besvikelse för mig men efter att fått bevittnat det mediala gatlopp som han återigen fått springa från arbetet på partistyrelsenskansli på Sveavägen 68 så hade känslan av att hans möjligheter till att vända partiets trend, ännu en gång, gått om intet. Jag var stärkt i min övertygelse att vi, och Håkan, skulle klara detta när jag gick på min julledighet. Men året fick tyvärr en helt annan början, Håkan gjorde rätt i sitt beslut att avgå.

Håkan Juholt har begått ett antal misstag under sin tid som partiledare. Men jag vill gärna se den som klarar att bevisa att det mediadrev som nu tvingade ordföranden för Sveriges största parti att lämna sin post var objektivt och sakligt. Jag anser att syftet med drevet mot Juholt nu är uppnått, syftet att få honom lämna posten som partiordförande. Juholt utmanade bilden av det borgerliga Sverige och utmanade bilden av Socialdemokraterna som liberala vindflöjlar.

Det skapade oro och det skapade vrede hos alla som utmanades. Begår man då misstag och visar strupen, visar mänsklighet, som Håkan Juholt gjorde, då vittras det blod i drevet och då går det aldrig att stoppa. Borgerliga åsiktsmaskiner som nu sitter som partimegafoner på de största tidningarna (tex PJ Anders Linder) må hävda att det var politiken som fällde Juholt. Jag vet att hade Juholt fått tala politik så hade han fortfarande varit vår partiordförande.

Frågan om Håkan Juholt, det mediala gatloppet och Socialdemokraternas kris kommer att fortsätta att dominera i media. Den kritiska granskningen av den borgerliga regeringen som styr landet kommer fortsättningsvis vara minimal och kommer vara utförd av ren pliktkänsla. Det är upp till oss Socialdemokrater att vända denna negativa trend, ingen annan. Några politiska motståndare har vi inte, vi har bara media och oss själva.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / Aftonbladet4 / DN / DN2 / DN3 / SvD / SvD2 / SvD3 / SvD4 / SvD5 / Expressen / Expressen2 / Expressen3 / Expressen4 / Expressen5 /

Nymedia på detta:
Alltid rött alltid rätt / Ann Helena Rudberg / Thomas Böhlmark / Martin Moberg / Vinden vänder / Svensson / Lasses blogg / Annarkia / Moteld / Kent Persson / Vonkis / Peter Högberg / Westerholm / Jinge / RADIKALEN / Gubben vid Rämen / Badlands Hyena / Peter Andersson / Kilden&Åsman / Jinge2 / Min lilla åsikt / ADHD mitt i livet / Mikael Andersson / Ulf Bjereld / Jämlikhetsanden / Martin Moberg2 / Jonas Sjöstedt / Röda Barget / Röda Berget2 /

Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

PeO sa...

Först och främst ett stort jävla GRATTIS till tillökningen! Att se ett nytt liv uppstå så att säga är såå oerhört mycket större än allt annat i livet (been there! 4ggr!).

Sen kan jag även uppriktigt säga att jag tycker synd om Håkan Juholt, Ingen skall egentligen behöva utså det han gått igenom. Men. Han var kandidat till statsministerposten i Sverige. Och dessvärre visade han sig inte vara uppgiften mogen.

Att skylla på drevet är att ducka för det verkliga problemet - och jag förstår att många sossar gärna vill att orsaken skall finans hos någon annan. Det verkliga problemet är att S inte är ett parti i tiden. Varken mer eller mindre. Men vi ser med spänning fram emot vem som skall bli den nya ledaren. Har till min förskräckelse sett "Pretty Boy Bodtröms" namn nämnas. Låt oss hoppas inte det.

Spiff sa...

Yada yada yada.. Och hur var det med hans (och partiets...) egna klavertramp och otillräcklighet?!

Du är för dråplig ;)