fredag, juni 29, 2007

Skånska kommuner i identitetskris

SvD rapporterar om att de skånska kommunerna Vellinge, Svedala, Trelleborg och Skurup nu skall utlysa en tävling föt att få fram andra lokala souvenirer istället för Dalahästen !!!! - Det är tråkigt att komma in i en souvenirbutik i Skåne och se allmänt svenska istället för lokala souvenirer, säger kulturchef Karin Leeb-Lundberg till Sydsvenskan.
Får nu kalla handen av kommuner i Skåne.....

Förslag så här långt på Sydsvenskans hemsida är Skånes landskapsfågel sädgås, en röd och gul snapphane och en blötfet, inskränkt medelålders man som bor i en kranskommun och röstar på sverige demokraterna och skyller hela sitt misslyckade liv på invandringern. Vi får väl se vart det slutar.....

Krassman, In Your Face

13 kommentarer:

Anonym sa...

Skåarabias och malhmöstians framtida symboler är det ingen som tvivlar på hur de ska se ut.
Blekfet sverigedemokrat eller rabait vänstersverigehatare? Alla vet vi hur det kommer att se ut. Skillnaden är att ni vänstersverigehatare när en önskan om det.

Hillevi Larsson sa...

Jag röstar på gåsen eller varför inte en "spiddekaka"(spättkaka)?

Kanske Peps Persson eller Edvard ersson också vore tacksamma motiv?

Det bästa vore kanske att utlysa en tävling och låta skåningarna lämna in sina bidrag! Jag tror inte det kommer råda brist på förslag!

Krassman sa...

Anonym: Ni vänstersverigehatare, ha ha ha. Det var roligt....har du fler? Tack för att du besöker mig så att jag kan passera ytterligare en SD:are på bloggtoppen.

Krassman sa...

Hillevi: Peps Persson låter bra eller varför inte Timbuktu, skånskare än han kan man väl knappst bli :)Han får bli mitt förslag....

Christine sa...

Jag tycker generellt att det är väldigt vettigt att de här kommunerna hittar en annan symbol än dalahästan att representera regionen. De kommer säkert på något kul!

Till "anonym" vill jag bara säga *suck* och *stön*. Trots att jag är moderat hör jag nog, i just det här sammanhanget, till den grupp han skulle kategorisera som "vänstersverigehatare". Vad ska man säga? Jag älskar Sverige tillräckligt mycket för att veta att vårt land inte "går under" av att det kommer nya människor och kulturer. Om "anonym" hade någon historisk förankring skulle han veta att det till och med är typiskt svenskt att lära av andra och ta till sig nya influenser.

Anonym sa...

Självfallet ska vi inte ha dalahästar i Skåne; en uppsvensk symbol för framförallt Dalarna hör inte hemma i Skåne. Visst är det tragiskt med Ängelholmarnas krampaktiga tag kring sina lergökar , exempelvis, men det finns gott om skånska symboler med historiskt värde: Spettekakan, sillen (inga jävla muterade strömmingar) och icke minst lite snapphanar. Måla upp lite upprorsmän i granna färher och sälj dem i stället. Hur som helst: Skåne har ingen lång svensk historia i ryggen, 350 år, innan dess en dansk och skånsk identitet. Dalahästen är lika rimlig att ha i Skåne som moraknivar eller miniatyr-Eiffeltorn.

Anonym sa...

Vellinge har väl nån slogan om "Sveriges friaste kommun" eller nåt lika korkat. Och dom släpper inte in bidragstagare, invandrare och annnat "slödder". Varför inte en liten mur som symbol? Eller en liten fågelbur med en stängd dörr och en skrämd, liten skåöunepöug i?

Krassman sa...

Christine: Du har rätt,alla kommuner måste jobba hårade för att hitts sin profil. Vi kan inte alla sälja Dalahästar och Gutefår, det speglar knappast vår mångfald. Din kommentar till Anonym om "vänstersverigehatare" kommer att nomineras till en Guldpalm, eller on Oscar.
Jon-Rutger: Vi skpiiar det där med ett vykort från Gotland om du gär ett inlägg till. Du får gästblogga hos mig om du kommer med en liknandekommentar till. Vad säger du? Intresserad eller?

Christine sa...

Snyft... Jag blir alldeles rörd, har aldrig blivit nominerad till någon typ av utmärkelse tidigare. Fram för mer samarbete över blockgränserna mot den historielösa idioti som återspeglas i anonym #1:s inlägg. Hurra! :)

Anonym sa...

Krassman! Tack för erbjudandet. Fortsätter nog att komma med små inlägg och var i bloggosfären. Trevlig sommar, det skall jag ha.

Claes Nordmark sa...

Krassman: Jag föreslår att vi låter hela Skåne få en spade som symbol. Varför då? Jo, du vet ju att det finns ett sällskap i Skåne som varje år samlas vid Skånes norra gräns för att gräva några spadtag, vilket symboliserar att de vill att Skåne ska bli fritt från övriga Sverige. Jag har funderat på att gå med i den föreningen och gräva loss Skåne så vi slipper alla skånska skämt... ;-)

/En snubbe med rötterna i Norrbotten

Anonym sa...

En dalahäst med brun uniform skulle väl passa bra.

Krassman sa...

Claes:Den var riktigt elak den, tur att jag vet att du älskar Malmö FF. Anonym: Oj oj oj, den var ännu mer elak än Claes kommentar. Vi får väl hoppas att vi slipper se "din" souvenir i de skånska butikerna.